[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=298411]Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (DzU z 2009 r. nr 12, poz. 68 ze zm.)[/link] nie zawiera tych zasad.
Prowadzenie postępowania kwalifikacyjnego do tej służby zostało natomiast uregulowane w [b]piśmie komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej z 16 grudnia 2005 r. (nr BKI 100/63/05)[/b], a następnie sprecyzowane w [b]piśmie dyrektora Biura Kadr i Szkolenia Komendy Głwnej PSP z 1 lutego 2006 r. (nr BKI100/2/06)[/b].
Co więcej, przełożonym właściwym w sprawach postępowania kwalifikacyjnego przyznano w tych dokumentach możliwość m.in. modyfikowania testów sprawnościowych, a także wprowadzania dodatkowych kryteriów w zależności od potrzeb.
"Takie rozwiązanie narusza określoną w art. 60 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F1F66E02F7EC5C917AFA7DE921907140?id=77990]konstytucji[/link] zasadę dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach" napisał Stanisław Trociuk, zastępca rzecznika praw obywatelskich, do Jerzego Millera, ministra spraw wewnętrznych. Zwrócił się też do niego z prośbą o rozważenie podjęcia odpowiedniej inicjatywy prawodawczej.
Służba funkcjonariuszy mundurowych ma charakter stosunku publicznoprawnego. Ustawa musi zatem ustanowić obiektywne kryteria doboru kandydatów do niej. Ma także uregulować zasady i procedurę rekrutacji w taki sposób, aby zapewnić przestrzeganie zasady równości szans wszystkich kandydatów, bez jakiejkolwiek dyskryminacji i nieuzasadnionych ograniczeń.