Reklama
Rozwiń

Burmistrz nie dostanie dodatku za brak zastępcy

Pełnienie funkcji burmistrza z założenia wiąże się z permanentnym wykonywaniem zwiększonego zakresu zadań i obowiązków służbowych – stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

Publikacja: 02.02.2019 07:00

Burmistrz nie dostanie dodatku za brak zastępcy

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

Rada Miejska w Cz. w uchwale określającej pensję burmistrza obok wynagrodzenia zasadniczego, dodatków funkcyjnego, specjalnego oraz za wieloletnią pracę, przyznała mu także dodatek specjalny w związku z wakatem na stanowisku zastępcy burmistrza. Powołała się przy tym na art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych. Zgodnie z tym przepisem, pracownikowi samorządowemu z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może być przyznany dodatek specjalny. Za zwiększenie obowiązków służbowych uznano właśnie wykonywanie obowiązków i zadań zastępcy burmistrza.

Czytaj także: Czy wójt może zrezygnować z zastępcy

Dwa rodzaje dodatków

Przyznanie dodatku specjalnego zakwestionował w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewoda. Wskazał, że ustawa o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) rozróżnia dwa rodzaje dodatków specjalnych. Pierwszym z nich jest dodatek specjalny określony w art. 36 ust. 3 u.p.s., stanowiący obligatoryjny składnik wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa. Drugim natomiast jest dodatek, o którym mowa w art. 36 ust. 5 u.p.s. Dodatek ten ma charakter fakultatywny, a warunkiem jego przyznania jest zaistnienie określonych przesłanek, tj. okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Jednak w ocenie wojewody, ten drugi rodzaj dodatku nie przysługuje wójtowi, burmistrzowi czy prezydentowi miasta. Im przysługuje tylko pierwszy rodzaj dodatku, i jest on dla nich obligatoryjny.

Burmistrz – pracownik samorządowy

W skardze do sądu na rozstrzygnięcie wojewody rada miejska zarzuciła, że interpretacja, wykluczająca przyznanie dodatku specjalnego z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań burmistrzowi jest błędna. Jak przekonywał przedstawiciel samorządu, możliwość przyznania dodatku specjalnego burmistrzowi wynika przede wszystkim z wykładni językowej art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych, ale również z racjonalności prawodawcy. Sens językowy nie powinien nasuwać żadnych wątpliwości, wskazuje się bowiem wyraźnie, iż dodatek ten może zostać przyznany pracownikowi samorządowemu. Jak dodano, definicja legalna pracowników samorządowych ujęta jest w art. 4 ustawy i zgodnie z nią za pracownika samorządowego uznać należy również burmistrza.

– Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie rozróżnienia, którym pracownikom samorządowym może zostać przyznany ten dodatek, a którym nie może, to takiego rozróżnienia by dokonał, tym bardziej, że dokonał takiego zróżnicowania w art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych – przekonywał przedstawiciel rady miejskiej.

Okresowe wykonanie obowiązków

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 6 grudnia 2018 r. nie podzielił tych argumentów, i oddalił skargę. W ocenie sądu, uwzględniwszy istotę wskazanego składnika wynagrodzenia, która jest skorelowana ze zwiększeniem zakresu wykonywanych przez daną osobę zadań nie sposób przyjąć, że prawo do dodatku specjalnego może być przyznane osobie pełniącej funkcje burmistrza (wójta, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa.

Jak wyjaśniono, regulacje zawarte w art. 36 ust. 3 i ust. 5 u.p.s. nie odnoszą się do dwóch zupełnie odrębnych składników wynagrodzenia, lecz do identycznego składnika wynagrodzenia, który ustawodawca dywersyfikuje w taki sposób, że wyróżnia kategorie podmiotów, którym ten składnik przysługuje (art. 36 ust. 3 u.p.s.) bądź może być przyznany (art. 36 ust. 5 u.p.s.).

– W odniesieniu do podmiotów wskazanych w art. 36 ust. 3 u.p.s. ustawodawca uznaje przedmiotowy dodatek za element obligatoryjny wynagrodzenia. Regulacja ta stanowi zatem wyraz w pełni uzasadnionego uznania, że pełnienie funkcji burmistrza (wójta, prezydenta miasta), starosty oraz marszałka województwa z założenia wiąże się z permanentnym wykonywaniem zwiększonego zakresu zadań i obowiązków służbowych – wyjaśnił WSA.

– Z kolei świadczenie, o którym mowa w art. 36 ust. 5 u.p.s., mające charakter fakultatywny, może być przewidziane jedynie za wykonanie dodatkowych zadań, poza stricte bieżącymi zadaniami służbowymi lub z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych. Jest to świadczenie o charakterze jednorazowym lub krótkookresowym, które może być ustalone dla wszystkich pracowników umownych, w tym zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, kierowniczych stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi, a także doradców i asystentów – wyliczył sąd.

Sygnatura akt: III SA/Gd 735/18

Prawo w Polsce
Są kolejne wyniki ponownego przeliczenia głosów. Zyskuje Karol Nawrocki
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Nie będzie umowy o pracę dla adwokatów. Ostra dyskusja na Krajowym Zjeździe
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Samorząd
Strefa czystego transportu w Krakowie. Przykład dla innych samorządów?