- Nasza gmina jest niewielka i dlatego planujemy wprowadzić dla wybranych mieszkańców – emerytów pewne bonifikaty (50 proc.) w podatku od nieruchomości. Czy będzie to miało uzasadnienie w ustawowej zasadzie o samodzielności gminy?
Analiza podanego zapytania wymaga odniesienia się do dwóch aktów prawnych: ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Skoro w pytaniu mowa jest o samodzielności gminy, tytułem wstępu warto odnieść się do pierwszej z ww. ustaw. Faktycznie, zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy. Jednak nie oznacza to, że wszelkie działania w tej sferze są automatycznie legalne. Co bowiem istotne, wszelkie działania organów gminy, muszą mieć oparcie na wyraźnych podstawach ustawowych.
Czytaj także: Emeryci nie skorzystają ze zwolnień w podatkach lokalnych
Dyrektywa ta wynika zasadniczo z art. 7 Konstytucji RP, gdzie postanowiono, że organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. W oparciu o ww. regulacje ukształtowało się bogate orzecznictwo sądowe i nadzorcze (w tym regionalnych izb obrachunkowych) akcentujące konieczność działania ww. organów jedynie w granicach przyznanych im kompetencji.
Przykładowo, w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 20 maja 2014 r. (sygn. akt III S/Lu 184/14) podkreślono: „Organy administracji, ze względu na wyrażoną w art. 7 Konstytucji RP oraz w art. 6 KPA zasadę praworządności, nie mogą działać wbrew obowiązującym i jednoznacznie brzmiącym przepisom prawa. Nie jest dopuszczalne pomijanie przez jakiekolwiek organy władzy publicznej, w tym organy administracji publicznej, obowiązujących norm prawnych, stosowanie ich w sposób wybiórczy lub dowolny".