Aby uzyskać więcej miejsca dla uczniów, spółka z o.o. prowadząca szkołę niepubliczną przeniosła sekretariat do innego budynku. Prezydent miasta odmówił jednak dokonania zmiany wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Szkoła nie dostarczyła bowiem dokumentów, które nie tylko wskazywałyby nowy adres, lecz i zawierały informacje o warunkach lokalowych zapewniających bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy. Mają je potwierdzać pozytywne opinie inspektora sanitarnego oraz komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej.
Czytaj także: Reforma systemu edukacji - prawne tsunami w szkole
Zmieniając jeden z adresów szkoły, spółka nie załączyła do swojego wniosku żadnej z tych opinii. Nie uzupełniła go również w wyznaczonym terminie. Nie dopełniła więc wszystkich formalności wymaganych do zmiany wpisu dotyczącego nowego adresu sekretariatu.
Spółka odwołała się do śląskiego kuratora oświaty w Katowicach. Jej zdaniem takie opinie należy przedstawić w razie zmiany miejsca prowadzenia zajęć i innej statutowej działalności szkoły, a nie zmiany adresu.
Gdy kurator oświaty nie uwzględnił odwołania, spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach. Organy administracji obu instancji prawidłowo zastosowały przepisy ustawy – Prawo oświatowe – orzekł sąd. Wniosek spółki dotyczył zmiany adresu sekretariatu szkoły, czyli jej siedziby. Przepisy prawa oświatowego wymagają wskazania miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informacji o warunkach lokalowych, zapewniających m.in. bezpieczne i higieniczne warunki nauki. Spełnienie tych wymagań mają potwierdzać opinie organów inspekcji sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej. Dotyczy to zarówno głównej siedziby szkoły, jak i tych ewentualnych miejsc, w których szkoła lub placówka oświatowa prowadzi działalność.