Zgodnie z uregulowaniami art. 31 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=170645]ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547 ze zm.)[/link] wójt, burmistrz, prezydent miasta przedkłada radzie gminy wnioski w sprawie zmian w podziale na stałe obwody głosowania. Wniosek taki musi być jednak uzasadniony zaistnieniem określonych w omawianym przepisie okoliczności.
Do sprawy dopuszczalności dokonywania zmian w podziale gminy na stałe obwody głosowania ustosunkował się również przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej w piśmie z 15 stycznia 2010 r. Wyraził w nim pogląd, że wystąpienie jednej z wymienionych w art. 31 ust. 1 ordynacji nie jest jednak wystarczającą podstawą do dokonywania zmian w podziale gminy na obwody głosowania.
Muszą bowiem one powodować, że dotychczasowy podział nie spełnia wymogów określonych w art. 30 ust. 2a omawianej ustawy. Zgodnie z tym przepisem stały obwód głosowania powinien obejmować od 500 do 3000 mieszkańców, w przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami obwód może obejmować mniejszą liczbę mieszkańców (ZPOW-703-1/10).
Sprawą zmian podziału gminy na obwody głosowania zajmował się również wojewoda podlaski w trakcie badania uchwały rady gminy Radziłów dotyczącej zwiększenia liczby obwodów do głosowania na terenie gminy. Zdaniem rady konieczność podjęcia takiej uchwały uzasadnia konieczność usprawnienia zarówno pracy Komisji Wyborczej, jak i procesu głosowania.
Gmina bowiem planuje przystosować większość lokali wyborczych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wojewoda tą uchwałę uchylił, argumentując, że żadna z wymienionych w jej uzasadnieniu przesłanek nie wyczerpuje dyspozycji zawartej w treści art. 31 ust. 1 ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw [b](rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 14 kwietnia 2010 r. nr NK.II.KK.0911-56/2010).[/b]