Gminny program mieszkaniowy uchwala rada

Akt ten ma charakter planu wieloletniego. Ustawa nakazuje bowiem, aby był opracowany na co najmniej pięć lat. Uchwalając go, nie można pominąć żadnego ze wskazanych w przepisach obligatoryjnych elementów

Publikacja: 27.05.2010 04:30

Gminny program mieszkaniowy uchwala rada

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=E7AFAE7E404A9DA197222B0FDEEC3AC2?id=176767]Ustawa z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 31, poz. 266 ze zm.) [/link]nakłada na radę gminy obowiązek podjęcia dwóch uchwał.

Zgodnie bowiem z treścią jej art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2 organ stanowiący uchwala po pierwsze wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a po drugie zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład tych zasobów.

[b]Wieloletnie programy gospodarowania mieszkaniami komunalnymi są projekcją gminnej polityki, którą realizują wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci. Zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu są natomiast aktami prawa miejscowego (por. wyrok NSA z 20 marca 2001 r., II SA/Wr 177/02)[/b].

[srodtytul]Treść planu wieloletniego[/srodtytul]

Szczegółową treść uchwały rady gminy w sprawie ustanowienia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy określa art. 21 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów.

Po pierwsze ustawodawca wskazał w tym przepisie, że program ten powinien zostać opracowany na okres obejmujący co najmniej pięć kolejnych lat. Z przepisu tego wynika zatem, że o ile dopuszczalne jest uchwalenie takiego programu na okres dłuższy, to rada gminy nie może go przyjąć na czas krótszy, np. trzyletni.

Ponadto w przepisie tym ustawodawca wymienił osiem punktów, z których taki program powinien się składać, pozostawiając radzie możliwość wprowadzenia do programu również i innych elementów, o czym mówi użyte w tym przepisie wyrażenie „w szczególności”.

Zgodnie zatem z treścią art. 21 ust. 2 pkt 1 – 7 ustawy wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy powinien w szczególności obejmować:

- prognozę dotyczącą wielkości oraz stanu technicznego zasobu mieszkaniowego gminy w poszczególnych latach, z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne;

- analizę potrzeb oraz plan remontów i modernizacji wynikający ze stanu technicznego budynków i lokali, z podziałem na kolejne lata;

- planowaną sprzedaż lokali w kolejnych latach;

- zasady polityki czynszowej oraz warunki obniżania czynszu;

- sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy oraz przewidywane zmiany w zakresie zarządzania mieszkaniowym zasobem gminy w kolejnych latach;

- źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach;

- wysokość wydatków w kolejnych latach, z podziałem na koszty bieżącej eksploatacji, koszty remontów oraz koszty modernizacji lokali i budynków wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, koszty zarządu nieruchomościami wspólnymi, których gmina jest jednym ze współwłaścicieli, a także wydatki inwestycyjne.

Natomiast jak wynika z treści punktu 8 omawianego przepisu, program powinien również zawierać opis innych działań mających na celu poprawę wykorzystania i racjonalizację gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, a w szczególności niezbędny zakres zamian lokali związanych z remontami budynków i lokali, jak i planowaną sprzedaż lokali.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na stanowisko zawarte w wyroku WSA w Opolu z 13 grudnia 2007 r., w którym sąd wskazał, że art. 21 ust. 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, określając materię, jaką pozostawiono do uregulowania w drodze uchwały radzie gminy, wyznacza granice upoważnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy.

O ile jednak w zakresie przedmiotowym nie tworzy on zamkniętego katalogu elementów kształtujących treść wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy, które winny być w programie ujęte, o tyle użyte w nim wyrażenie „w szczególności” wskazuje na to, że uchwalany program obligatoryjnie musi obejmować wszystkie kwestie określone w tym przepisie.

[b]Pominięcie przez radę gminy któregoś z wymienionych elementów programu skutkuje brakiem pełnej realizacji upoważnienia ustawowego[/b] i ma istotny wpływ na ocenę zgodności z prawem podjętego aktu (II SA/Op 480/07).

[srodtytul]Zasady wynajmu w odrębnym akcie[/srodtytul]

Treść tej uchwały, która jest aktem prawa miejscowego, a więc ma charakter powszechnie obowiązujący, określona została w art. 21 ust. 3 pkt 1 – 7 ustawy o ochronie praw lokatorów. W swej treści powinna przede wszystkim określać wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającą oddanie w najem lub w podnajem lokalu na czas nieoznaczony.

Jak podkreślił bowiem w wyroku z [b]30 października 2007 r. WSA we Wrocławiu[/b], jest to jedyne dopuszczalne kryterium ograniczające krąg osób uprawnionych do ubiegania się o przydział lokalu (IV SA/Wr 389/07).

Ponadto uchwała taka powinna określać w szczególności: warunki zamieszkiwania kwalifikujące wnioskodawcę do ich poprawy; kryteria wyboru osób, którym przysługuje pierwszeństwo zawarcia umowy najmu lokalu.

Warunki dokonywania zamiany lokali, w tym pomiędzy najemcami lokali należących do tego zasobu a osobami zajmującymi lokale w innych zasobach; tryb rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i o najem lokali socjalnych oraz sposób poddania tych spraw kontroli społecznej; zasady postępowania w stosunku do osób, które pozostały w lokalu opuszczonym przez najemcę lub w lokalu, w którego najem nie wstąpiły po śmierci najemcy; kryteria oddawania w najem lokali o powierzchni użytkowej przekraczającej 80 mkw.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że uchwała rady gminy określająca zasady najmu lokali z komunalnego zasobu mieszkaniowego nie stanowi podstawy roszczenia o zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego dla osób spełniających przewidziane w niej kryteria. Stanowisko takie wyraził m.in. [b]Sąd Najwyższy w uchwale z 25 czerwca 2008 r. (III CZP 37/08)[/b].

[ramka][b]Bez lokali w TBS[/b]

Mieszkaniowym zasobem gminy – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 10 ustawy – nazywa się lokale stanowiące własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy.

Do zasobu nie wchodzą lokale wybudowane w formule towarzystwa budownictwa społecznego (TBS), jak również pozostające w samoistnym posiadaniu tych podmiotów.[/ramka]

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
Prawo dla Ciebie
Operowana robotem da Vinci zmarła. Prawnicy tłumaczą, czym jest eksperyment medyczny
Prawo karne
Wyłudził od Romario miliony. Oszust z Biłgoraja wrócił do Polski
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku