Przepisy ustaw przekazujące jednostkom samorządu terytorialnego nowe zadania, ale bez środków finansowych na ich wykonywanie, gminy, powiaty czy województwa skarżą do Trybunału Konstytucyjnego. Jak wynika z analizy dotychczasowego orzecznictwa w takich sprawach – bezskutecznie.
Dlaczego tak się dzieje? Zdaniem prof. Michała Kuleszy Trybunał traktuje wszystkie wnioski samorządów o zbadanie zgodności ustaw z art. 167 konstytucji jako oddzielne kazusy. Tak jakby nie chciał zrozumieć, że dokładanie nowych zadań bez zapewnienia dostatecznego ich finansowania to kolejne kamyczki do lawiny, która w pewnym momencie zrujnuje lokalne budżety.
Przykładów takich spraw jest wiele. Jedna z ostatnich dotyczyła podziału kompetencji w ochronie środowiska (sygn. K 2/09). Ustawą z 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie sejmiki województw zostały obarczone tworzeniem parków krajobrazowych.
– Podczas rozprawy jednoznacznie wykazano, że środki, które zostały przesunięte z administracji rządowej na samorząd, ograniczały się właściwie do budżetowego finansowania etatów – zwraca uwagę prof. Zbigniew Cieślak, sędzia Trybunału Konstytucyjnego.
Przerzucanie zadań na samorządy, bez pieniędzy, zrujnuje ich budżety