Awans na urzędnika osoby pracującej na nieurzędniczym stanowisku

Pracownik samorządowy, który sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na stanowisko urzędnicze

Publikacja: 13.03.2012 08:19

Wójt może awansować swojego doradcę na urzędnika

Wójt może awansować swojego doradcę na urzędnika

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji uważa, że przepisy ustawy o pracownikach samorządowych nie zezwalają na awansowanie pracowników ze stanowisk nieurzędniczych na urzędnicze. Jednocześnie resort zapowiada zmianę przepisów, tak aby rozwiać wszelkie wątpliwości w kwestii niedopuszczalności takiego awansu.

Pobożne życzenia

– Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych dają pracodawcy możliwość przenoszenia ich na inne stanowisko – mówi Piotr Kołodziejczyk, wiceminister administracji i cyfryzacji. – Możliwość taka wynika zarówno z art. 20 ustawy, jak i z definicji wolnego stanowiska urzędniczego (art. 12). W konsekwencji zastosowanie awansu wewnętrznego jest możliwe, niemniej jednak wyłącznie w granicach stanowisk o charakterze urzędniczym – wyjaśnia.

Zdaniem Piotra Kołodziejczyka każda próba przeniesienia pracownika zatrudnionego na stanowisku nieurzędniczym na stanowisko urzędnicze może zostać oceniona, w świetle obowiązujących reguł prawnych, jako próba obejścia przewidzianej prawem procedury naboru, a w konsekwencji również służby przygotowawczej unormowanej w art. 19 ustawy.

Wójt ma prawo zatrudnić jako urzędnika również doradcę czy asystenta

– To tylko pobożne życzenia – śmieje się Stefan Płażek, adiunkt na Wydziale Prawa Samorządowego Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Wykładnia literalna przepisów ustawy o pracownikach samorządowych nie pozostawia żadnych wątpliwości: na urzędnika można awansować każdego pracownika samorządowego, również pracującego na stanowisku nieurzędniczym.

Zgodnie z art. 20 omawianej ustawy pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko. Nazywa się to awansem wewnętrznym.

Co mówią przepisy?

– Zawarty w art. 20 ustawy zwrot „pracownik samorządowy" jest jednoznaczny: obejmuje wszystkie osoby zatrudnione na stanowiskach, o których mówi jej art. 4 ust. 2. A więc także doradców, asystentów oraz pracowników pomocniczych i obsługi – wyjaśnia prof. Andrzej Szewc z Wyższej Szkoły Ekonomii i Administracji w Bytomiu.

Żaden inny przepis tej ustawy nie wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał zamknąć osobom zatrudnionym na stanowiskach nieurzędniczych tę drogę kariery zawodowej. Nic takiego nie wynika również z uzasadnienia do jej projektu.

– Jeżeli pracownik samorządowy niebędący urzędnikiem spełnia kryteria określone w art. 20 tej ustawy i wymagania kwalifikacyjne obowiązujące na obsadzanym stanowisku urzędniczym (kierowniczym stanowisku), to dlaczego nie mógłby (przymusu dla pracodawcy nie ma), w tym trybie awansować? – pyta prof. Andrzej Szewc.

O zatrudnianiu pracowników samorządowych czytaj w serwisie:

Samorząd

Sądy i trybunały
Ważna opinia z TSUE ws. neosędziów. Nie spodoba się wielu polskim prawnikom
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
ZUS
Kolejny pomysł zespołu Brzoski: ZUS rozliczy składki za przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne