Rada gminy Kłomnice podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia statutów sołectw znajdujących się na jej terenie.

Zgodnie z art. 35 ustawy o samorządzie gminnym statut sołectwo nadaje rada gminy uchwałą, którą podejmuje po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Oznacza to, że zanim rada nada sołectwu statut powinna podjąć uchwałę dotyczącą zasad i trybu przeprowadzania konsultacji społecznych w gminie. - Uchwalenie statutu sołectwa powinno być następnym krokiem - wyjaśnia Krzysztof Nowak, dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Jak wynika z informacji uzyskanych przez wojewodę śląskiego, w dniu podejmowania tej uchwały nie obowiązywała żadna uchwała rady gminy określająca zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy. - W wyjaśnieniach przesłanych do organu nadzoru wskazano jedynie, że projekt statutu danego sołectwa został rozesłany do wszystkich sołtysów oraz że odbyły się konsultacje z gminnymi radnymi - informuje Krzysztof Nowak. - Takich działań nie można jednak uznać za konsultacje, w rozumieniu art. 5a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - dodaje.

Potwierdza to orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo przywołać można wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 12 marca 2007 r. w którym sąd stwierdził, że skoro ustawodawca nakazuje poprzedzić uchwałę dotyczącą nadania jednostce pomocniczej statutu lub jego zmiany konsultacjami z mieszkańcami, to organ gminy zobowiązany jest umożliwić weryfikację prawidłowości ich przeprowadzenia, co wymaga uprzedniego szczegółowego określenia zasad i trybu procedury konsultacyjnej (sygn. akt IV SA/Gl 1456/06).

W ocenie wojewody oznacza to, że rada gminy Kłomnice nie wyczerpała procedury nadawania statutów sołectwom. Nie przeprowadziła bowiem wymaganych przepisami prawa konsultacji. To zaś powoduje, że i uchwała nadająca statuty sołectwom jest wadliwa. Z tego też względu wojewoda uchwałę w sprawie przyjęcia statutów sołectw uchylił (sygn. akt NPII.4131.1.32.2013).