Zasady odławiania i opieki nad bezdomnymi zwierzętami muszą być jasne

Zasady odławiania i opieki nad bezdomnymi zwierzętami powinny być uregulowane kompleksowo i precyzyjnie przede wszystkim w corocznej uchwale rady gminy, a nie w umowach – stwierdził w wyroku Naczelny Sąd Administracyjny.

Publikacja: 15.03.2013 15:00

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje nowela ustawy o ochronie zwierząt, w której wprowadzono zakaz rozmn

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje nowela ustawy o ochronie zwierząt, w której wprowadzono zakaz rozmnażania psów i kotów w celach handlowych

Foto: Fotorzepa, Dor Dorota Awiorko-Klimek

NSA zastanawiał się nad legalnością uchwały Rady Gminy Trawniki w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy w 2012 roku.

W kwietniu zeszłego roku wojewoda lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność uchwały, a następnie Rada zaskarżyła tą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

Wojewoda wskazał w swej decyzji, że rada gminy w programie powinna szczegółowo określić katalog zagadnień z zakresu opieki nad bezdomnymi zwierzętami, tak jak to wynika z ustawy o ochronie zwierząt (art 11 a). W programie nie powinno zabraknąć regulacji dotyczących opieki nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmiania i odławiania, poszukiwania właścicieli dla bezdomnych zwierząt, zapewnienia im miejsca w schronisku oraz usypiania ślepych miotów.

Ustawa wskazuje również, że program musi określać zasady zapewniania całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, obligatoryjnej sterylizacji lub kastracji w schroniskach oraz wskazanie gospodarstwa rolnego w celu zapewnienia miejsca dla zwierząt gospodarskich.

Wojewoda zarzucił programowi szereg nieprawidłowości. Wymienił brak wskazania miejsca, w którym będą przebywać odłowione zwierzęta raz wskazania, kto konkretnie będzie zobowiązany do zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej. Ponadto w jego ocenie nie wskazano adresu konkretnego schroniska w gminie, do którego należy przewozić bezdomne zwierzęta.

Według wojewody błędem było również zawarcie zapisu, że „umieszczanie zwierząt gospodarskich we wskazanym gospodarstwie rolnym będzie prowadzone na podstawie umowy zawartej z podmiotem prowadzącym gospodarstwo", gdzie z ustawy wprost wynika, że wskazanie gospodarstwa rolnego winno nastąpić w programie, a nie w drodze umowy. Problemy pojawiły się również przy regulacjach dotyczących wskazania wysokości środków finansowych przeznaczonych na realizację programu oraz sposobu ich wydatkowania.

W odpowiedzi na zarzuty gmina stwierdziła, że jej uchwała pozbawiona jest wad prawnych, natomiast ona sama została pokrzywdzona na skutek ograniczenia prawa obrony w postępowaniu nadzorczym. Zwróciła również uwagę na braki formalne rozstrzygnięcia nadzorczego, gdyż wojewoda nie określił do kogo adresowane jest rozstrzygniecie.

WSA w Lublinie wyrokiem sygn. II SA/Lu 591/12 oddalił skargę rady gminy Trawniki. Sąd podzielił poglądy wojewody i dodał, że ustawa przewiduje krótki, tylko roczny termin obowiązywania programu, co przemawia za skonkretyzowaniem jego treści, dostosowanej do warunków i okoliczności występujących i przewidywanych w danym roku, a nie nadawaniu mu wyłącznie charakteru ogólnych ram.

Ze stanowiskiem sądu pierwszej instancji oraz wojewodą co do ważności uchwały zgodził się również Naczelny Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 13 marca 2013 roku oddalił skargę kasacyjną rady gminy (II OSK 37/13).

Sąd na rozprawie sprostował zarzuty rady, co do uchybień formalnych rozstrzygnięcia nadzorczego. Podniósł, że akta sprawy wskazywały na czynny udział gminy, która składała wnioski i odpowiedzi w postępowaniu wojewody. Natomiast sama decyzja w sprawie ważności uchwały już w samym tytule wskazywała, kto był jej adresatem.

Wyrok jest prawomocny.

NSA zastanawiał się nad legalnością uchwały Rady Gminy Trawniki w sprawie określenia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy w 2012 roku.

W kwietniu zeszłego roku wojewoda lubelski rozstrzygnięciem nadzorczym stwierdził nieważność uchwały, a następnie Rada zaskarżyła tą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara