Każdą zmianę harmonogramu pracy aptek trzeba konsultować

Rada powiatu nie może zaniechać uzgodnienia projektu uchwały z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w części, której brzmienie jest tożsame z uchwałą dotychczasową, a dokonać tego uzgodnienia tylko w części, która faktycznie ulega zmianie, czy uzupełnieniu.

Publikacja: 21.06.2013 12:34

Każdą zmianę harmonogramu pracy aptek trzeba konsultować

Foto: www.sxc.hu

Rada powiatu Polkowickiego podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu. Wojewoda dolnośląski uznał, że uchwala ta została podjęta z naruszeniem przepisów Prawa farmaceutycznego i w konsekwencji ją uchylił (rozstrzygnięcie nadzorcze z 18 czerwca 2013 r., sygn. akt NK-N.4131.185.1.2013.KK).

Podstawą prawną uchwały jest art. 94 ust. 2 Prawa farmaceutycznego. Uchwała taka jest aktem prawa miejscowego. Podjęcie tej uchwały powinno być poprzedzone uzyskaniem opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu oraz właściwej  okręgowej rady aptekarskiej.

Wojewoda dolnośląski, w toku badania legalności uchwały rady powiatu Polkowickiego stwierdził, że przed jej podjęciem rada uzyskała pozytywną opinię burmistrza Polkowic, w sprawie ustalenia godzin pracy apteki "Nowa". Również Dolnośląska Izba Aptekarska zaopiniowała (pozytywnie) rozkład godzin pracy tej apteki.

Zarówno opinia burmistrza Polkowic, jak i Dolnośląskiej Izby Aptekarskiej nie odnosiła się do rozkładu godzin pracy pozostałych aptek z terenu powiatu, których uchwała dotyczy.

Z wyjaśnień przewodniczącego rady powiatu Polkowickiego wynikało, że uchwała, w stosunku do poprzednio obowiązującej w tej sprawie, zmieniła tylko godziny pracy tej jednej apteki, w związku z czym zasięgnięto opinii burmistrza i Dolnośląskiej Izby Aptekarskiej, jedynie w zakresie rozkładu godzin pracy tej apteki.

- Przepis art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne wymaga zasięgnięcia opinii wszystkich wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu, bez względu na to, czy na terenie gminy działają apteki – mówi Ewa Mańkowska, wicewojewoda dolnośląski.

Artykuł 91 ust. 1 tej ustawy nakazuje dostosowanie godzin pracy aptek ogólnodostępnych do potrzeb ludności. Oznacza to obowiązek wzięcia pod uwagę przy ustalaniu tego rozkładu takich okoliczności jak: liczba ludności, rozmieszczenie placówek aptecznych na terenie powiatu, możliwość przemieszczania się między nimi. Jeśli na terenie jakiejś gminy nie funkcjonuje żadna apteka, bądź żadna apteka nie jest dostępna w porze nocnej, w niedziele bądź święta, to mieszkańcy tej gminy korzystają z aptek funkcjonujących w sąsiednich gminach.

- Rada powiatu ustalając rozkład godzin pracy aptek ma obowiązek zapewnić dostęp do ich usług wszystkim mieszkańcom powiatu – wyjaśnia wicewojewoda. - Uwzględnienie potrzeb mieszkańców powiatu zapewnia procedura konsultacji projektu uchwały ze wszystkimi organami wykonawczymi gmin na terenie powiatu. Procedura ta winna być wdrożona przed podjęciem uchwały w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu, ilekroć rada powiatu zamierza uchwalić harmonogram godzin pracy aptek na dalszy okres, a w stosunku do harmonogramu dotychczasowego są wprowadzane jakiekolwiek zmiany – dodaje Ewa Mańkowska.

Oznacza to, że rada powiatu nie może zaniechać uzgodnienia projektu uchwały z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w części, której brzmienie jest tożsame z uchwałą dotychczasową, a dokonać tego uzgodnienia tylko w części, która faktycznie ulega zmianie, czy uzupełnieniu. W takiej sytuacji rada powiatu powinna poddać pod zaopiniowanie projekt uchwały w całości, a wniosek o opinię skierować do wszystkich organów wykonawczych gmin z terenu powiatu. Powyższe należy odnieść do obowiązku uzgodnienia projektu uchwały z samorządem aptekarskim.

- Nie można uznać za prawidłowe wystąpienia przez radę powiatu z wnioskiem o wydanie opinii dotyczącej tylko fragmentu nowego harmonogramu rozkładu godzin pracy aptek, jeśli na nowo projektowany harmonogram choć w części różni się od harmonogramu poprzedniego – wyjaśnia Ewa Mańkowska. - Rada Powiatu Polkowickiego była więc obowiązana do wdrożenia pełnej procedury przewidzianej przepisach Prawa farmaceutycznego - dodaje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rada powiatu Polkowickiego podjęła uchwałę w sprawie określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu. Wojewoda dolnośląski uznał, że uchwala ta została podjęta z naruszeniem przepisów Prawa farmaceutycznego i w konsekwencji ją uchylił (rozstrzygnięcie nadzorcze z 18 czerwca 2013 r., sygn. akt NK-N.4131.185.1.2013.KK).

Podstawą prawną uchwały jest art. 94 ust. 2 Prawa farmaceutycznego. Uchwała taka jest aktem prawa miejscowego. Podjęcie tej uchwały powinno być poprzedzone uzyskaniem opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu oraz właściwej  okręgowej rady aptekarskiej.

Pozostało 84% artykułu
Sądy i trybunały
Rezygnacja Julii Przyłębskiej to jest czysta kalkulacja
Praca, Emerytury i renty
Wigilia wolna od nowego roku. Ale nie to oburza biznes
Podatki
Pułapka na frankowiczów: po ugodzie może być PIT
Konsumenci
Jak otrzymać ulgę na prąd? Kto może mniej zapłacić za energię? Ekspert odpowiada
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Nieruchomości
SN: kiedy mieszkanie u rodziców prowadzi do zasiedzenia
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska