Rada Zielonej Góry określiła zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Ustaliła m.in., że wniosek mieszkańców w sprawie przeprowadzenia konsultacji powinien zawierać dodatkowo listę osób popierających wniosek na formularzu zawierającym: imię, nazwisko, adres, numer ewidencyjny PESEL, własnoręczny podpis.

Uchwałę zakwestionował wojewoda lubuski, bo wobec braku ustawowej definicji mieszkańca gminy należy przyjąć, że elementami umożliwiającymi określenie, kto jest mieszkańcem, są: imię, nazwisko i adres osoby, pod którym ona przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Numer PESEL nic nie mówi o pojęciu mieszkańca – ocenił organ nadzoru.

PESEL zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych jest 11-cyfrowym, stałym symbolem numerycznym, jednoznacznie identyfikującym osobę fizyczną, w którym sześć pierwszych cyfr oznacza datę urodzenia (rok, miesiąc, dzień), kolejne cztery – liczbę porządkową i płeć osoby, a ostatnia jest cyfrą kontrolną, służącą do komputerowej kontroli poprawności nadanego numeru ewidencyjnego.

W ocenie organu nadzoru brak numeru PESEL nie będzie stanowił przeszkody uniemożliwiającej przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy (sygnatura akt NK-I.4131. 28.2014.ABej).