Reklama

Jak napisać ogłoszenie o naborze na wolne stanowiska urzędnicze

Pracodawca samorządowy ma prawo wybrać osoby, z którymi chce pracować. Jednak określając wymagania, musi dbać o to, aby nie postawiono mu zarzutu utrudniania dostępu do służby publicznej.

Publikacja: 17.03.2015 04:55

Jak napisać ogłoszenie o naborze na wolne stanowiska urzędnicze

Foto: www.sxc.hu

Z ustawy o pracownikach samorządowych wynika, że nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Cała procedura musi odbywać się zgodnie z ustawą o pracownikach samorządowych. Dotyczy to także ogłoszenia o naborze, które rozpoczyna rekrutację.

Krok 1. Określ stanowisko, zadania, warunki

Z ustawy wynika, że w ogłoszeniu o naborze trzeba określić stanowisko, a także wskazać zakres wykonywanych na nim zadań. Niezbędna jest też informacja o warunkach pracy na tym stanowisku, tak by osoba zainteresowana mogła ocenić swoje możliwości, predyspozycje. Należy określić w nim charakter pracy, np. administracyjno-biurowa, oraz wskazać sposób jej wykonywania, np. przy monitorze ekranowym, związana z obsługą interesantów oraz przemieszczaniem się wewnątrz budynku.

Trzeba też podać miejsce pracy, np. w siedzibie urzędu. Jest to szczególnie istotne dla osób niepełnosprawnych. Należy wskazać, czy budynek dostosowany jest do potrzeb takich osób, m.in. czy wejście, windy i ciągi komunikacyjne mają odpowiednią szerokość umożliwiającą poruszanie się wózkiem inwalidzkim.

Krok 2. Podaj wymagania

Wymagania stawiane kandydatom muszą być zgodne z opisem danego stanowiska. Dlatego jeszcze przed formułowaniem treści ogłoszenia trzeba sporządzić albo uaktualnić ten opis.

Zgodnie z wymienioną wyżej ustawą w ogłoszeniu trzeba wskazać, które z wymagań są niezbędne, a które dodatkowe. Niezbędne to takie, które są konieczne do podjęcia pracy na danym stanowisku. Natomiast wymagania dodatkowe to pozostałe pozwalające na optymalne wykonywanie zadań.

Reklama
Reklama

Pracodawca musi obowiązkowo podać wymagania wymienione w art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych, czyli tzw. rygory selekcyjne. Wskazuje też inne niezbędne dla danego stanowiska, jeśli wynikają z przepisów szczególnych. Przy takich regulacjach powstaje wątpliwość, czy pracodawcy samorządowi mogą w ogłoszeniu o naborze wskazać warunki, które nie wynikają z przepisów lub wewnętrznych regulacji i uznać je za niezbędne, czy też muszą je określić jako dodatkowe.

Z piśmiennictwa wynika, że choć pracodawca ma prawo swobodnego (ale z zachowaniem zasad wolnego i konkurencyjnego naboru) doboru pracowników i wskazywania istotnych dla siebie wymagań od kandydatów, to jednak trzeba mieć na uwadze, że jest to pracodawca samorządowy i że zatrudnienie będzie miało miejsce w podmiotach publicznych. Z tym z kolei wiąże się to, że przy zbyt ostro stawianych kryteriach doboru (wykraczających daleko i swobodnie poza ustawowe minimum), istnieje możliwość posądzenia go o utrudnianie dostępu do zatrudnienia w służbie publicznej.

Jeśli chodzi o określenie wymagań dodatkowych, to trzeba przede wszystkim pamiętać, że obowiązuje zasada zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu wynikająca z art. 113 kodeksu pracy oraz konstytucyjna – gwarantująca równy dostęp do służby publicznej.

Krok 3. Ustal wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych

Jest to niezbędne, bo elementem treści ogłoszenia o naborze jest informacja, czy w miesiącu poprzedzającym datę upublicznienia ogłoszenia ten wskaźnik w jednostce wynosi co najmniej 6 proc. Z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wynika, że wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych oznacza przeciętny miesięczny udział procentowy osób niepełnosprawnych w zatrudnieniu ogółem, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Krok 4. Wymień dokumenty

W ogłoszeniu o naborze trzeba wskazać, jakie dokumenty są wymagane od kandydatów. Potwierdzają one przede wszystkim spełnienie tzw. rygorów selekcyjnych. Dlatego kandydat musi złożyć określonej treści oświadczenia, m.in. o posiadanym obywatelstwie, pełnej zdolności do czynności prawnych oraz korzystaniu z pełni praw publicznych.

Trzeba też określić katalog dokumentów, które poświadczą wykształcenie, staż pracy, doświadczenie zawodowe. Zazwyczaj wymaga się curriculum vitae z przebiegiem nauki i pracy zawodowej oraz listu motywacyjnego.

Reklama
Reklama

Trzeba pamiętać, że od osoby ubiegającej się o zatrudnienie można żądać tylko danych osobowych określonych w art. 221 kodeksu pracy. Chodzi o: imię (imiona) i nazwisko, imiona rodziców, datę urodzenia, miejsce zamieszkania (adres do korespondencji), wykształcenie, przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Podania innych danych osobowych można wymagać, jeżeli obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów.

Ustalając wykaz dokumentów, uzasadnione jest żądanie wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych. W przypadku kandydatów, którzy zamierzają skorzystać z pierwszeństwa w zatrudnieniu z tytułu niepełnosprawności (z uprawnienia, o którym mowa w art. 13a ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych), konieczne jest złożenie wraz z dokumentami kopii dokumentu potwierdzającego niepełnosprawność.

Krok 5. Wyznacz termin

Ogłoszenie o naborze musi określać termin składania wymienionych wyżej dokumentów. Nie może być on krótszy niż 10 dni od dnia opublikowania ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej. Określając go, należy stosować przepisy kodeksu cywilnego. W jego myśl termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia. Z art. 111 k.c. wynika jednak, że gdy początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, to dnia, w którym ono nastąpiło, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu. Dlatego wyliczając, do jakiej daty należy złożyć dokumenty, nie uwzględnia się dnia, w którym ogłoszenie o naborze zostało opublikowane w BIP. Jeśli zdarzyłoby się, że koniec 10-dniowego terminu na złożenie dokumentów przypadłby na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy, np. niedzielę, to jako ostatni dzień trzeba wskazać dzień następny.

Należy podkreślić, że określony ustawowo 10-dniowy termin na składanie dokumentów jest minimalny. Zatem pracodawca samorządowy może ustalić termin dłuższy.

W ogłoszeniu trzeba wskazać miejsce składania dokumentów. Często regulacje w tym przedmiocie wynikają z regulaminu naboru. Przykładowo: można określić, by dokumenty w zamkniętej kopercie z określoną adnotacją na niej zostały złożone w kancelarii urzędu ze wskazaniem adresu i numeru pokoju albo przesłane pocztą na podany adres. Można też wymagać przesłania dokumentów drogą elektroniczną. Wówczas kandydatom, którzy nie mają możliwości skorzystania z internetu, zapewnia się dostęp, wskazując, gdzie należy się udać, aby złożyć aplikację.

Krok 6. Ogłoś w Biuletynie i na tablicy

Ogłoszenie o naborze umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej. Musi się ono także znaleźć na tablicy informacyjnej w jednostce, w której jest prowadzony nabór. Taki jest wymóg ustawowy.

Reklama
Reklama

Z piśmiennictwa wynika, że możliwe jest również umieszczanie wspomnianego ogłoszenia, np. w lokalnej prasie czy portalach internetowych. Jest tak zwłaszcza wówczas, gdy poszukiwany jest kandydat na stanowisko ze ściśle określonymi uprawnieniami, kwalifikacjami. Treść takiego ogłoszenia musi być identyczna z tym zamieszczonym w BIP.

podstawa prawna: art. 6, art. 13 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1202).

podstawa prawna: art. 2 pkt 6 ustawy 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.)

podstawa prawna: art. 111, art. 115 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. z 2014 r., poz. 121 ze zm.)

podstawa prawna: art. 113, art. 221 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1502)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama