Zaskarżać można zatwierdzenie czy unieważnienie konkursu jako akt organu prowadzącego szkołę, ale nie jego poszczególne etapy.
Taką uchwałę podjął Naczelny Sąd Administracyjny w siedmioosobowym składzie. Na tle stosowania przepisów ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki pojawiły się bowiem rozbieżne wyroki.
W większości sądy uznawały, że skarga na odmowę dopuszczenia kandydata na dyrektora szkoły czy placówki oświatowej jest niedopuszczalna. Jest to tylko etap postępowania konkursowego, a komisja konkursowa nie jest organem administracji publicznej. Ale były także orzeczenia, że skarga jest dopuszczalna, gdyż jest to akt z zakresu administracji publicznej, o jakim mówi art. 3 § 2 pkt 4 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu rozpatrujący skargę Krystyny P. na odmowę dopuszczenia do konkursu na dyrektora zespołu szkolno-przedszkolnego. Komisja konkursowa uznała, że kandydatka nie spełnia wymogów formalnych. W oświadczeniu o złożeniu oświadczenia lustracyjnego nie podała, do kogo zostało ono zgłoszone i w jakim terminie. Do postępowania konkursowego nie dopuszczono również pozostałej dwójki kandydatów.
WSA uznał skargę za dopuszczalną i uchylił zaskarżoną uchwałę. Ustalił m.in., że Krystyna P. sporządziła oświadczenie lustracyjne według wzoru dołączonego do oferty komisji konkursowej. A pełniąc poprzednio funkcję dyrektora szkoły, już wcześniej składała oświadczenie lustracyjne. Spełniała więc warunki do ubiegania się o stanowisko dyrektora i przedłożyła wszystkie wymagane dokumenty wskazane w ogłoszeniu burmistrza o konkursie.