- małżonek, zstępni przed wstępnymi;
- gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.
Jeżeli mieszkaniec domu ponosi sam pełną odpłatność, to wówczas w kosztach utrzymania nie musi już partycypować ani małżonek, zstępni czy wstępni ani gmina.
Gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej ponosi opłaty za pobyt w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w domu pomocy a opłatami wnoszonymi przez samego mieszkańca takiej palcówki i osoby z jego rodziny.
W przypadku, gdy ani pensjonariusz domu pomocy ani jego rodzina nie płacą za pobyt, to opłatę uiszcza zastępczo w całości gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej. Gminie przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.
Przykład
Wójt wydał decyzję o skierowaniu mieszkańca gminy do domu pomocy społecznej dla osób przewlekle somatycznie chorych. Kolejną decyzją ustalono odpłatność za pobyt w tym domu. Na podstawie dokumentów i wywiadu środowiskowego ustalono, że różnicę między średnim kosztem utrzymania a opłatą wnoszoną przez osobę skierowaną do domu pomocy pokrywać będzie gmina. Do osób z rodziny wysłano umowy o ustaleniu wysokości opłaty za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej. Ale nikt z nich nie zgodził się na podpisanie takiej umowy. W związku z tym gmina wydała decyzję, domagając się zwrotu poniesionych przez nią kosztów pobytu w domu pomocy społecznej. Sprawa trafiła do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Uznał on, że obowiązek wnoszenia opłat za pobyt w domu pomocy społecznej musi być skonkretyzowany i zindywidualizowany w stosunku do każdej z osób, które miałyby takie opłaty ponosić. Co do zasady, konkretyzacja taka powinna nastąpić już w decyzji o skierowaniu do domu pomocy społecznej i o ustaleniu opłaty za pobyt. Zastępcze ponoszenie opłat przez gminę, może mieć miejsce jedynie w sytuacji, w której osoby, na które obowiązek wnoszenia opłat został nałożony lub które podjęły się wnoszenia takiej opłaty na podstawie umowy, nie wywiązują się z tego obowiązku. Zatem nawet udokumentowana okoliczność odmowy zawarcia umowy, o ustaleniu opłaty za pobyt mieszkańca w domu opieki społecznej, nie może stanowić wyłącznej podstawy do wydania decyzji o obowiązku zwrotu na rzecz gminy części opłaty ponoszonej przez taką osobę. Niedopuszczalna jest również aby gmina ponosiła koszty pobytu osoby w domu pomocy społecznej, a dopiero później, w decyzji nakazującej zwrot zastępczo poniesionych wydatków, ustalała obowiązek osoby, za którą uiszczono opłaty.
Na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 5 czerwca 2014 r. sygn. IV SA/Gl 877/13
Zasady obowiązujące przy kierowaniu do domu pomocy społecznej i wysokość opłat za pobyt nie dotyczą domów pomocy społecznej prowadzonych przez podmioty niepubliczne, jeżeli nie są one prowadzone na zlecenie organu jednostki samorządu terytorialnego. Gmina może kierować wymagających opieki do takich placówek gdy brak jest miejsc w domu pomocy społecznej o zasięgu gminnym lub powiatowym. W takim przypadku obowiązują podobne zasady uiszczania opłat za opiekę przez: mieszkańca domu, jego rodzinę i gminę, z tym że wysokość opłaty za pobyt w takim domu określa umowa zawarta przez gminę z podmiotem prowadzącym tę placówkę.
podstawa prawna: art. 54–66 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (DzU z 2012 r., poz. 964)
podstawa prawna: Rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 163 ze zm.)
Specjalizacja placówek
Domy pomocy społecznej przeznaczone są dla osób:
- w podeszłym wieku
- przewlekle somatycznie lub przewlekle psychicznie chorych
- dorosłych niepełnosprawnych intelektualnie lub fizycznie
- uzależnionych od alkoholu
- dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
Dom pomocy społecznej może być prowadzony w jednym budynku łącznie dla:
- osób w podeszłym wieku oraz osób przewlekle somatycznie chorych
- osób przewlekle somatycznie chorych oraz osób niepełnosprawnych fizycznie
- osób w podeszłym wieku oraz osób niepełnosprawnych fizycznie
- osób dorosłych, niepełnosprawnych intelektualnie oraz dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie
Typy domów pomocy społecznej mogą być łączone w inny sposób pod warunkiem usytuowania każdego z nich w odrębnym budynku.