Reklama
Rozwiń

Strefa Czystego Transportu w Krakowie pod znakiem zapytania. Wojewoda: nie przejdę obojętnie

Mam zastrzeżenia do tej uchwały. Mają je też osoby, które się ze mną komunikują - stwierdził Krzysztof Klęczar, wojewoda małopolski. Zaznaczył, że najprawdopodobniej zdecyduje o stwierdzeniu nieważności uchwały o Strefie Czystego Transportu lub zaskarży ją do sądu.

Publikacja: 07.07.2025 17:19

Strefa Czystego Transportu w Krakowie pod znakiem zapytania. Wojewoda: nie przejdę obojętnie

Kraków, 23.05.2025. Wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar podczas konferencji prasowej w siedzibie Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego

Foto: Łukasz Gągulski/PAP

Małopolski wojewoda najprawdopodobniej zaskarży lub w całości uchyli uchwałę Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia w mieście Strefy Czystego Transportu (SCT). Projekt ten zakłada ograniczenia dla wjeżdżających na teren miasta samochodów – a dokładniej dla ich wieku i emisyjności, od których zależeć będzie, czy dane auto może poruszać się po terenie Krakowa bez dodatkowych opłat.

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Krakowie. Przykład dla innych samorządów?

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Wojewoda małopolski: „podejmę najlepszą decyzję dla Krakowa i Małopolski”

– Mam zastrzeżenia do tej uchwały. Mają je też osoby, które się ze mną komunikują. Dla mnie ważna jest zasada równości obywateli – powiedział Krzysztof Klęczar, wojewoda małopolski, w rozmowie w Radio Kraków.

Jak zaznaczył, nie ma jeszcze gotowej decyzji, którą podejmie dopiero po dyskusjach z zainteresowanymi. Uchwale w sprawie SCT sprzeciwiają się m.in. Sejmik Województwa Małopolskiego oraz autorzy ponad 200 pism, które wpłynęły do wojewody.

– Wiem, że byłbym nieuczciwy, gdybym z jednej strony głośno mówił, że jestem zwolennikiem zasady pomocniczości i szanuję kompetencje organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, a z drugiej strony bawił się w samozwańczego szeryfa. Trzeba dużej mądrości. Po dyskusjach podejmę najlepszą decyzję dla Krakowa i Małopolski – dodaje.

Strefa Czystego Transportu: wojewoda małopolski najprawdopodobniej albo stwierdzi nieważność, albo zaskarży uchwałę do WSA

– Sprawy, która by była przeze mnie rozpatrywana, która by wzbudzała tyle emocji, nie było. Nie zmienia to faktu, że ważniejsze jest to, iż różne środowiska zwracają się z apelami. To przedstawiciele samorządów, także tych oddalonych od Krakowa. Oni zgłaszają postulaty. Będziemy o tym rozmawiać – stwierdził Klęczar.

Zaznacza przy tym, że jakkolwiek opcje dalszego postępowania wojewody ws. uchwały są trzy – a więc: zaniechanie działań, stwierdzenie jej nieważności lub zaskarżenie uchwały – nie ma on raczej zamiaru przejść wobec uchwały obojętnie. Stwierdzenie nieważności uchwały lub jej zaskarżenie do wojewódzkiego sądu administracyjnego to, jak stwierdza Klęczar, najbardziej prawdopodobne rozwiązania.

Czytaj więcej

Radni zdecydowali. Strefa Czystego Transportu w Krakowie powstanie w 2026 roku

O co chodzi w Strefie Czystego Transportu? Nie obejmie niektórych mieszkańców Krakowa

Według ostatniego projektu SCT obowiązywać ma od 1 stycznia 2026 roku. Strefa objąć ma teren znajdujący się, w przybliżeniu, wewnątrz IV obwodnicy, czyli ok. połowę powierzchni Krakowa. Na jej obszarze obowiązywać będą następujące wymogi dla pojazdów:

  • samochody benzynowe spełniać będą musiały co najmniej normę emisji spalin Euro 4 albo być wyprodukowane w 2005 roku lub wcześniej;
  • samochody z silnikiem Diesla z kolei objęte będą co najmniej normą emisji Euro 6 albo obowiązkiem posiadania daty produkcji w 2014 roku lub wcześniej.

Dla pojazdów powyżej 3,5 tony (np. ciężarówek i autobusów) normy te będą podobne, z tą różnicą, że pojazdy z silnikiem Diesla będą mogły być wyprodukowane nie później niż w 2012 roku. Osoby posiadające pojazdy (z polskimi rejestracjami) spełniające te wymogi nie będą musiały podejmować żadnych dodatkowych działań.

„Takie pojazdy automatycznie zostaną zakwalifikowane jako uprawnione do wjazdu do strefy i poruszania się po niej” - czytamy na stronie Związku Transportu Publicznego w Krakowie.

Ponadto, zakazy te nie obejmą mieszkańców Krakowa, którzy przed wejściem w życie uchwały stali się lub staną właścicielami (współwłaścicielami) pojazdów niespełniających powyższych norm. Takie auta będą mogły jeździć po obszarze SCT bez ograniczeń. Zakaz nie obejmie także pojazdów specjalnych (np. budowlanych, technicznych, kamperów, maszyn rolniczych), zabytkowych, zgłoszonych przez osoby legitymujące się kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami oraz dowożących pacjentów do placówek medycznych (np. karetek). Za naruszenie zakazu można będzie zostać obciążonym opłatami.

Małopolski wojewoda najprawdopodobniej zaskarży lub w całości uchyli uchwałę Rady Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia w mieście Strefy Czystego Transportu (SCT). Projekt ten zakłada ograniczenia dla wjeżdżających na teren miasta samochodów – a dokładniej dla ich wieku i emisyjności, od których zależeć będzie, czy dane auto może poruszać się po terenie Krakowa bez dodatkowych opłat.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Wojewoda małopolski: „podejmę najlepszą decyzję dla Krakowa i Małopolski”

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Praca, Emerytury i renty
Bogdan Święczkowski interweniuje u prezesa ZUS. „Problem dotyczy tysięcy osób"
Zawody prawnicze
„Sądy przekazały sprawy radcom”. Dziekan ORA o skutkach protestu adwokatów
Konsumenci
Tysiąc frankowiczów wygrywa z mBankiem. Prawomocny wyrok w głośnej sprawie
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono