Reklama

Sąd: ścieżka rowerowa może być budowana na podstawie specustawy

Budowa ścieżki rowerowej może niekiedy skorzystać ze specustawy drogowej.

Aktualizacja: 06.10.2021 09:36 Publikacja: 06.10.2021 07:31

Sąd: ścieżka rowerowa może być budowana na podstawie specustawy

Foto: Fotorzepa/Łukasz Solski

Na mocy tej ustawy oraz ustawy o drogach publicznych starosta udzielił gminie zezwolenia na budowę odcinka gminnej drogi rowerowej wzdłuż pasa drogi wojewódzkiej. Oparł je na przepisach ustawy o drogach publicznych oraz tzw. specustawy drogowej, określającej zasady i warunki przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Decyzję o budowie drogi rowerowej uchylił – i umorzył postępowanie przed organem I instancji – wojewoda lubuski. Specustawę drogową stosuje się jedynie w przypadku budowy lub rozbudowy dróg publicznych – wyjaśnił. Tymczasem starosta zezwolił na ich podstawie na realizację odcinka gminnej drogi rowerowej, która nie jest drogą publiczną, powiązaną z sąsiadującą drogą wojewódzką.

W skardze do WSA w Gorzowie Wlkp. gmina wniosła o uchylenie decyzji wojewody. Nie wie bowiem, na jakiej podstawie stwierdził on brak powiązania drogi rowerowej z drogą wojewódzką. Nie wziął też pod uwagę, że gmina i województwo zawarły porozumienie o budowie przez gminę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż dróg wojewódzkich. Budowa drogi rowerowej, objętej porozumieniem, powinna więc być traktowana jako inwestycja w zakresie dróg publicznych, objętych przepisami specustawy.

Czytaj więcej

Zezwolenie na inwestycję na podstawie specustawy drogowej bez oceniania projektu - wyrok WSA

Spór przed WSA wygrała gmina; sąd uchylił decyzję wojewody lubuskiego. Zwrócił uwagę, że uproszczone zasady i procedury przygotowania i realizacji inwestycji drogowych dotyczą inwestycji mających na celu budowę i rozbudowę dróg publicznych. Organy administracji muszą więc zbadać, czy w konkretnej sprawie chodzi o realizację celów publicznych, czy innych. Odnosi się to również do drogi rowerowej. Te są drogami wewnętrznymi, jeśli nie są zaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych, i zlokalizowane w pasie drogowym tych dróg.

Reklama
Reklama

– Ustawa przewiduje jednak dwa wyjątki, w których dana droga rowerowa może być drogą publiczną – uzasadniał wyrok sędzia sprawozdawca Jacek Jaśkiewicz. – A więc wtedy, gdy droga rowerowa znajduje się w pasie drogowym drogi publicznej oraz gdy zostaną wykazane przyczyny, związane z celem inwestycji, jej przeznaczeniem i faktyczną realizacją. W dotychczasowym postępowaniu nie ustalono jednak, czy droga rowerowa, która ma przebiegać w odległości 5 m od jezdni drogi wojewódzkiej, przebiega, choćby w części, w obrębie tego pasa drogowego. Konieczne jest zatem zweryfikowanie, czy zamierzana inwestycja prowadzi do powstania drogi publicznej, i czy jej dotyczy.

Znaczenie mają również okoliczności porozumienia zawartego między gminą a samorządem. Wyrok jest nieprawomocny.

Sygnatura akt: II SA/Go 445/21

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama