Przeniesienie przez gminę na rzecz Skarbu Państwa własności niezabudowanych działek gruntu w zamian za odszkodowanie nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 września 2018 r., sygn. I FSK 1031/16.
Czytaj także: Wywłaszczenie nieruchomości przez wojewodę a zwolnienie z VAT
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że na mocy ustawy z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych określona nieruchomość należąca do gminy może stać się własnością Skarbu Państwa. W odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wydaje właściwy wojewoda, gminie zaś jako dotychczasowemu właścicielowi przysługuje w związku z tym odszkodowanie.
Decyzją z 2011 r. wojewoda świętokrzyski udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, w wyniku której kilkanaście działek stanowiących własność gminy zostało przejęte z mocy prawa przez Skarb Państwa. Stosowna decyzja o wywłaszczeniu stała się ostateczna w administracyjnym toku postępowania, a następnie decyzjami z 2014 r. wojewoda ustalił na rzecz gminy odszkodowanie. W momencie uprawomocnienia się decyzji o wywłaszczeniu przedmiotowe grunty nie były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w ewidencji gruntów i budynków natomiast figurowały zarówno jako tereny zabudowane, jak i grunty orne, pastwiska i nieużytki. Gmina zapytała, czy w części dotyczącej gruntów niezabudowanych ich przekazanie na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie będzie korzystało ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Sama stanęła na stanowisku, że omawiane zwolnienie będzie miało zastosowanie.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 2 listopada 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-503/15-2/MW, uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu wskazał, że w przypadku realizacji inwestycji drogowych w trybie przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, o której mowa w ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Powoduje to, że z chwilą uprawomocnienia się takiej decyzji wywłaszczany grunt przestaje być gruntem nieprzeznaczonym pod zabudowę, a staje się terenem budowlanym. Jego dostawa – a za taką uznać należy przeniesienie własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie – nie jest w związku tym objęta zakresem regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.