Trzeba wiedzieć, jak odwołać prezydium

Pośpieszne przyjęcie rezygnacji władz gminnej rady może doprowadzić do paraliżu tego organu, a w konsekwencji nawet do konieczności przeprowadzenia przedterminowych wyborów

Publikacja: 15.12.2009 06:20

Do sytuacji patowej może również dojść na skutek odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczących na wniosek radnych.

Dlatego zarówno w pierwszej, jak i w drugiej sytuacji należy zadbać o to, aby wybór nowego prezydium organu stanowiącego nastąpił na tej samej sesji.

[srodtytul]Wybór, odwołanie, rezygnacja[/srodtytul]

Zasady powoływania i odwoływania przewodniczącego i jego zastępców określa art. 19 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=98AE836C71B4811DF39FBEB0C6FB19A0?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link].

Zgodnie z treścią ustępu 1 rada gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

W tym samym trybie następuje odwołanie członków tego grona, które pozwolę sobie nazwać prezydium. [b]Wniosek w tej sprawie powinien zostać zgłoszony przez co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy.[/b]

Przewodniczący i jego zastępcy mogą również zrezygnować z pełnionej funkcji. Rezygnacja musi zostać przyjęta przez radę gminy, która w tej sprawie powinna podjąć uchwałę nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

Niepodjęcie uchwały w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

[srodtytul]Tryb szczególny czy zwykły[/srodtytul]

W [b]wyroku z 16 listopada 2000 r. Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodka Zamiejscowego we Wrocławiu (II SA/Wr 144/99)[/b]przyjęcie rezygnacji następuje w wyniku podjęcia uchwały o odwołaniu z tej funkcji w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady .

Nie jest to jednak jedyny pogląd w tej kwestii. Część przedstawicieli nauki prawa przychyla się bowiem do stwierdzenia, że przyjęcie rezygnacji jest instytucją odrębną od odwołania, które ma charakter karny. Rezygnacja z funkcji takiego elementu nie zawiera.

W konsekwencji do podjęcia uchwały w sprawie rezygnacji wystarczające jest zachowanie wymagań określonych w art. 14 ustawy o samorządzie gminnym (patrz: A. Szewc, w komentarzu do art. 19 ustawy o samorządzie gminnym, Lex).

Zgodnie z tym poglądem [b]uchwała taka podejmowana powinna być zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.[/b]

[srodtytul]Niepożądane skutki[/srodtytul]

Odwołanie przewodniczącego rady i jego zastępców, a także jego rezygnacja przyjęta stosowną uchwałą pociąga za sobą ten sam skutek. Jest nim albo wakat na stanowisku w prezydium rady, który należy uzupełnić zawsze, jeżeli chodzi o przewodniczącego rady, a jeżeli chodzi o jego zastępców – tylko w sytuacji, gdy statut gminy określa sztywną ich liczbę.

Może się jednak zdarzyć również taka sytuacja, w której cały skład prezydium zostanie odwołany (złoży rezygnację).

W takich przypadkach radni powinni zachować szczególną ostrożność, aby nie doprowadzić do sytuacji, w której rada zostanie pozbawiona swych organów. Może to bowiem doprowadzić do paraliżu jej prac, a to z tego względu, że nie będzie kompetentnej osoby do zwołania jej posiedzeń. W trakcie kadencji sesję rady może bowiem zwołać jedynie jej przewodniczący, a w wyjątkowych sytuacjach zastępca.

[srodtytul]Aby uniknąć pata[/srodtytul]

Odwołanie władz rady gminy bez powołania nowych może zatem skutkować koniecznością jej rozwiązania i rozpisania nowych wyborów.

Pierwszym rozwiązaniem jest dokonanie wyboru nowego prezydium na tej samej sesji. Jest to wyjście najbardziej pożądane. Następuje bowiem szybka wymiana na stanowisku przewodniczącego i jego zastępców, co zapewnia ciągłość funkcjonowania organu stanowiącego. Jednak wybór na tej samej sesji nie zawsze będzie możliwy z różnych względów, najczęściej konieczności uzgodnienia kandydata.

Dlatego warto jest w uchwale w sprawie odwołania przewodniczącego i jego zastępców określić datę, z którą przestają oni pełnić swoje funkcje. Powinna być ona tak wyznaczona, aby zmiana w składzie prezydium nastąpiła możliwie jak najszybciej i jednocześnie taka, aby przed jej upływem możliwe było zwołanie kolejnej sesji, na której nastąpiłby wybór nowego przewodniczącego i jego zastępców.

Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że w sytuacji złożenia rezygnacji czy to przez poszczególnych członków prezydium rady, czy też przez jego cały skład rada gminy może na taką rezygnację nie wyrazić zgody.

Taką interpretację usprawiedliwia [b]użyte w art. 19 ust. 5 gminnej ustawy ustrojowej sformułowanie „uchwała w sprawie przyjęcia rezygnacji”. Należy je rozumieć w ten sposób, że rada może rezygnację przyjąć lub też ją odrzucić.[/b]

Co prawda przepisy milczą na temat skutków rezygnacji, ale racjonalnie rzecz traktując, należy uznać, że odmowa przyjęcia rezygnacji nie zwalnia przewodniczącego (wiceprzewodniczącego) rady z jego funkcji i obliguje go do dalszego pełnienia wynikających z niej obowiązków. W przeciwnym razie podejmowanie uchwały w tej sprawie nie miałoby sensu.

[ramka][b]Nowela rozwiąże problem[/b]

Ustawa o samorządzie gminnym zawiera lukę w przepisach. Nie unormowano w niej bowiem sytuacji, w której skład prezydium rady został odwołany, sesja rady zakończona, a jednocześnie nie powołano nowego przewodniczącego, co skutkuje brakiem możliwości działania przez ten organ. Ustawodawca postanowił tę sytuację zmienić.

Zgodnie z poselskim projektem nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym (druk nr 189 i 189-A) w takiej sytuacji w celu wyboru nowych władz ,sesję rady ma zwoływać właściwy wojewoda. Analogiczne rozwiązanie ma zostać wprowadzone do ustaw o samorządzie powiatowym i samorządzie województwa[/ramka]

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów