Jak wynika z art. 24h ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8EBA7499B9EA952EDDAD766EBE8195F7?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) [/link]obowiązek składania oświadczeń majątkowych ciąży na radnym, wójcie i jego zastępcy, sekretarzu, skarbniku, kierowniku jednostki organizacyjnej gminy, osobie zaradzającej i członku organu zarządzającego gminną osobą prawną, jak również na osobie wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta.
Jednocześnie przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=292862]ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.)[/link] stanowią, że pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym (kierowniczym urzędniczym) ma obowiązek złożyć oświadczenie majątkowe na żądanie pracodawcy (art. 32 ust. 1).
Obowiązkowo, bez wezwania urzędnicy składają jedynie informacje dotyczące prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (art. 31 ust. 1).
[srodtytul]Urząd w strukturze urzędu[/srodtytul]
Urzędy stanu cywilnego nie stanowią wyodrębnionych gminnych jednostek organizacyjnych. Jak bowiem wynika z treści art. 5a ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=055A3A017C15A94CF022F6D2DCF449C6?id=174390]ustawy z 29 września 1986 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 161, poz. 1688 ze zm.)[/link] urząd stanu cywilnego wchodzi w skład urzędu gminy.