Organy wykonawcze są zobligowane do informowania o realizacji budżetu. Obowiązek ten wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Informacja taka powinna być sporządzana kwartalnie i publikowana do końca miesiąca następującego po każdym kwartale. Sprawozdania powinny przedstawiać wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki.
[srodtytul]O wykonaniu budżetu...[/srodtytul]
Przepisy ustawy nie wskazują na szczegółowość prezentowanej informacji, niemniej jednak warto się zastanowić nad celem jej sporządzania. Ma ona służyć realizacji zasady jawności finansów publicznych, a także informować zainteresowanych (nie tylko radnych, ale także mieszkańców gminy) o stopniu realizacji budżetu, którego wykonanie stanowi o zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Niektóre samorządy ograniczają się jedynie do podania zbiorczych kwot w zakresie dochodów, wydatków, deficytu lub nadwyżki, inne prezentują dane bardziej szczegółowo i podają kwoty w ujęciu działów klasyfikacji budżetowej z podziałem na wydatki bieżące i wydatki majątkowe. Praktykowana jest również publikacja sprawozdań zawierających plany oraz wykonanie dochodów i wydatków budżetowych w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej (działów, rozdziałów i paragrafów).
Ponadto w terminie do 31 maja wójt (zarząd powiatu i województwa) ma obowiązek podać do publicznej wiadomości informację dotyczącą:
- wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poprzednim roku budżetowym, w tym kwoty deficytu lub nadwyżki,