Gminne finanse są jawne

Publiczna debata nad wykonaniem budżetu oraz publikowanie wykazów podmiotów, którym umorzono podatki, to podstawowe instrumenty kontroli nad sposobem gospodarowania pieniędzmi przez władze lokalne

Aktualizacja: 03.12.2008 06:50 Publikacja: 03.12.2008 05:04

Red

Organy wykonawcze są zobligowane do informowania o realizacji budżetu. Obowiązek ten wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Informacja taka powinna być sporządzana kwartalnie i publikowana do końca miesiąca następującego po każdym kwartale. Sprawozdania powinny przedstawiać wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki.

[srodtytul]O wykonaniu budżetu...[/srodtytul]

Przepisy ustawy nie wskazują na szczegółowość prezentowanej informacji, niemniej jednak warto się zastanowić nad celem jej sporządzania. Ma ona służyć realizacji zasady jawności finansów publicznych, a także informować zainteresowanych (nie tylko radnych, ale także mieszkańców gminy) o stopniu realizacji budżetu, którego wykonanie stanowi o zaspokajaniu potrzeb społeczności lokalnej. Niektóre samorządy ograniczają się jedynie do podania zbiorczych kwot w zakresie dochodów, wydatków, deficytu lub nadwyżki, inne prezentują dane bardziej szczegółowo i podają kwoty w ujęciu działów klasyfikacji budżetowej z podziałem na wydatki bieżące i wydatki majątkowe. Praktykowana jest również publikacja sprawozdań zawierających plany oraz wykonanie dochodów i wydatków budżetowych w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej (działów, rozdziałów i paragrafów).

Ponadto w terminie do 31 maja wójt (zarząd powiatu i województwa) ma obowiązek podać do publicznej wiadomości informację dotyczącą:

- wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poprzednim roku budżetowym, w tym kwoty deficytu lub nadwyżki,

- kwoty zobowiązań wymagalnych,

- kwoty dotacji otrzymanych oraz udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego,

- wykaz udzielonych poręczeń i gwarancji, z wymienieniem podmiotów, których gwarancje i poręczenia dotyczą.

[srodtytul]...i ulgach podatkowych[/srodtytul]

Jednostki samorządu terytorialnego są również zobowiązane do podawania do publicznej wiadomości informacji w zakresie udzielonych ulg w zakresie podatków i opłat. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt e ustawy o finansach publicznych zarząd podaje do publicznej wiadomości w terminie do końca maja następnego roku wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej. Obowiązkowi publikacji nie podlegają zatem informacje o dokonanych umorzeniach, np. opłat z tytułu użytkowania wieczystego. Opłata ta ma charakter cywilnoprawny i z tego względu nie można jej zakwalifikować do podatków i opłat lokalnych.

[srodtytul]Publikowanie opinii RIO[/srodtytul]

Obowiązek ten dotyczy opinii regionalnych izb obrachunkowych o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez jednostki samorządu terytorialnego i opinii o prawidłowości dołączonej do projektu uchwały budżetowej prognozy kwoty długu, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia przestrzegania przepisów ustawy dotyczących uchwalania i wykonywania budżetów w latach, na które zaciągnięto zobowiązania. Opinie te powinny być opublikowane w terminie miesiąca od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego do regionalnej izby obrachunkowej. Publikacja powinna nastąpić na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

[ramka][b]Minister finansów wyjaśnia[/b]

Informacje zawarte w podanym do wiadomości publicznej wykazie, o którym mowa w art. 14 pkt 2 lit. d, e i f ustawy o finansach publicznych, powinny umożliwiać identyfikację podmiotów, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających między innymi z ustawy o ochronie danych osobowych, ochronie informacji niejawnych, o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy – Ordynacja podatkowa [b](pismo MF z 25 maja 2006 r. ST1-4834-598/06)[/b].[/ramka]

[i]Podstawa prawna:

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=282315]ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (DzU nr 294, poz. 2104 ze zm.)[/link]

– [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162786]ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.)[/link][/i]

Organy wykonawcze są zobligowane do informowania o realizacji budżetu. Obowiązek ten wynika z art. 14 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Informacja taka powinna być sporządzana kwartalnie i publikowana do końca miesiąca następującego po każdym kwartale. Sprawozdania powinny przedstawiać wykonanie budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwotę deficytu lub nadwyżki.

[srodtytul]O wykonaniu budżetu...[/srodtytul]

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów