Wypowiedzenie zmieniające nie dla burmistrza

Czy do zmiany (obniżenia) wynagrodzenia wójta stosuje się zawarte w kodeksie pracy przepisy dotyczące wypowiedzenia warunków pracy i płacy?

Aktualizacja: 03.04.2009 07:28 Publikacja: 03.04.2009 06:50

Wypowiedzenie zmieniające nie dla burmistrza

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

[b]Nie.[/b] Zasady te nie mogą mieć tutaj zastosowania. Ustawa o pracownikach samorządowych stanowi bowiem w art. 43 ust. 1, że w kwestiach w niej nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy. Wynika stąd wniosek, że przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, jako unormowania szczególne, mają w sprawach z zakresu stosunku pracy pracownika samorządowego pierwszeństwo stosowania przed ogólnymi regulacjami powszechnego ustawodawstwa pracy.

W przepisach ustawy o pracownikach samorządowych nie została wprost uregulowana kwestia przesłanek dopuszczalności i trybu (sposobu) ewentualnego obniżenia pracownikowi samorządowemu wynagrodzenia za pracę. [b]W stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę znajdą zatem zastosowanie ogólne reguły kodeksu pracy[/b] dotyczące wypowiedzenia warunków pracy i płacy (wypowiedzenia zmieniającego – art. 42 kodeksu pracy).

[b]Nie mogą one jednak dotyczyć wójta gminy. Jest on bowiem pracownikiem samorządowym zatrudnionym nie na podstawie umowy o pracę, lecz na podstawie wyboru.[/b] Wynika to jednoznacznie z art. 4 ust.1 pkt 1 lit. c ustawy o pracownikach samorządowych.

Jego sytuacja jest wiec odmienna od sytuacji pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Do pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru nie mają bowiem zastosowania przepisy kodeksu pracy dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, a w szczególności nie mają tu zastosowania regulacje dotyczące wypowiedzenia warunków pracy i płacy (por. [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 1997 r., II SA 941/97, a także wyrok Sądu Najwyższego z 20 czerwca 2001 r. (I PKN 488/00 OSNP[/b]), w którym stwierdzono wyraźnie, iż do zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika samorządowego zatrudnionego na podstawie wyboru nie stosuje się art. 42 k.p.

Pogląd ten wynika ze stwierdzenia, iż niemożliwe jest uznanie, aby nieprzyjęcie przez pracownika oferty nowych warunków płacy powodowało rozwiązanie stosunku pracy z wyboru, skoro ten rozwiązuje się z wygaśnięciem mandatu (art. 73 § 2 k.p.).

[b]Zmiana wysokości wynagrodzenia wójta gminy mogłaby natomiast nastąpić na podstawie porozumienia stron stosunku pracy, ewentualnie mogłoby to nastąpić poprzez odwołanie przez radę gminy dotychczasowych warunków sprawowania mandatu i powołania na nowych warunkach[/b].

Tak wskazywał też [b]Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 września 1997 r.[/b], który przyjął dopuszczalność zmiany warunków płacy na niekorzyść pracownika zatrudnionego na podstawie wyboru, ale jako metodę dokonania tego wskazał zmianę warunków sprawowania mandatu.

Jednostronna zmiana (obniżenie) wynagrodzenia wójta może być więc dokonana przez organ stanowiący gminy na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, w ramach uprawnienia do ustalenia jego wynagrodzenia. [b]Tak też wypowiadał się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 9 października 2006 r. (II PK 27/06)[/b]. Radzie gminy przysługuje bowiem kompetencja do ustalania wynagrodzenia wójta przez cały okres pełnienia przez niego funkcji wynikającej z mandatu.

Ustalanie wynagrodzenia może mieć miejsce nie tylko na początku kadencji w momencie nawiązania stosunku pracy, ale także w okresie późniejszym. Wynagrodzenie wójta może być kształtowane przez strony przez cały czas trwania jego mandatu.

[i]Podstawa prawna: [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FCF6E6B69AEEF4F1C74724CB3B548B0A?id=292862]ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458)[/link][/i]

[i]Autor jest sędzią Sądu Okręgowego w Kielcach [/i]

[b]Nie.[/b] Zasady te nie mogą mieć tutaj zastosowania. Ustawa o pracownikach samorządowych stanowi bowiem w art. 43 ust. 1, że w kwestiach w niej nieuregulowanych stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy. Wynika stąd wniosek, że przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, jako unormowania szczególne, mają w sprawach z zakresu stosunku pracy pracownika samorządowego pierwszeństwo stosowania przed ogólnymi regulacjami powszechnego ustawodawstwa pracy.

W przepisach ustawy o pracownikach samorządowych nie została wprost uregulowana kwestia przesłanek dopuszczalności i trybu (sposobu) ewentualnego obniżenia pracownikowi samorządowemu wynagrodzenia za pracę. [b]W stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę znajdą zatem zastosowanie ogólne reguły kodeksu pracy[/b] dotyczące wypowiedzenia warunków pracy i płacy (wypowiedzenia zmieniającego – art. 42 kodeksu pracy).

Praca, Emerytury i renty
Nie wszyscy uprawnieni dostaną 13. emeryturę w tej samej wysokości. Od czego zależy kwota?
Prawo karne
Rośnie przestępczość obcokrajowców. Potrzebna nowa strategia
Zawody prawnicze
Państwo nie chce już płacić milionów komornikom za przymusową emeryturę
Sądy i trybunały
Prawnicy kojarzeni z poprzednią władzą jednoczą siły. Inicjatywa wyszła z TK
Konsumenci
Jest pierwszy „polski” wyrok dotyczący sankcji kredytu darmowego