Samorządy pracują nad regulaminami wynagradzania

Kto musi przygotować regulamin wynagradzania samorządowców, jakie zamieścić w nim postanowienia i czy uzgadniać go ze związkami zawodowymi?

Aktualizacja: 29.04.2009 07:37 Publikacja: 29.04.2009 07:10

[b][i]Odpowiada Małgorzata Terlikowska, radca prezesa Rady Ministrów w Departamencie Prawnym:[/i][/b]

[srodtytul]Treść trzeba uzgodnić ze związkami[/srodtytul]

[b]Czy regulaminy wynagradzania powinny być uzgadniane z zakładową organizacją związkową i czy obowiązuje termin ich wejścia w życie z kodeksu pracy, czy jakieś inne przepisy w tym zakresie?[/b]

[b]Tak.[/b] Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy w kwestiach nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy kodeksu pracy. Zatem – w myśl art. 77[sup]2[/sup] § 4 k.p. – treść regulaminów wynagradzania musi być ustalana z działającą u pracodawcy organizacją związkową. Natomiast uzgodniony regulamin wejdzie w życie po upływie dwóch tygodni od poinformowania pracowników o jego treści, w sposób przyjęty u pracodawcy. Bo tak stanowi art. 77[sup]2[/sup] § 6 k.p.

[srodtytul]Widełkowe kategorie zaszeregowania[/srodtytul]

[b]Czy biorąc pod uwagę przepisy nowego rozporządzenia, można w regulaminie wynagradzania, np. dla stanowiska naczelnika wydziału, wprowadzić kategorię zaszeregowania od XV do XVIII?[/b]

[b]Tak.[/b] W regulaminie wynagradzania należy określić maksymalny poziom wynagrodzenia na danym stanowisku. Można tego dokonać albo wskazując tylko jedną kategorię jako maksymalną, albo wskazać widełkowo: od – do, np. od XV do XVIII. Istotne jest, aby dolna granica poziomu wynagradzania na danym stanowisku nie była niższa od minimalnej, określonej w rozporządzeniu.

[srodtytul]Postanowienia pozaustawowe są dopuszczalne[/srodtytul]

[b]Czy kierownik urzędu (jednostki) może w regulaminie wynagradzania zamieścić inne postanowienia niż te, które wynikają z art. 39 ustawy, np. warunki przyznawania innych świadczeń związanych z pracą?[/b]

[b]Tak.[/b]Nie ma przeszkód, aby w regulaminie wynagradzania znalazły się inne kwestie niż tylko te wynikające z art. 39 ustawy. Ważne, by były związane z wynagrodzeniami. Postanowienia regulaminu wynagradzania muszą być bowiem zgodne zarówno z ustawą o pracownikach samorządowych, jak i kodeksem pracy.

[srodtytul]Nie można pozostać przy rozporządzeniu[/srodtytul]

[b]Jesteśmy zakładem budżetowym jednostki samorządowej. Czy musimy opracować regulamin wynagradzania, czy możemy pozostać przy stosowaniu rozporządzenia z 2005 r. dotyczącego wynagradzania pracowników samorządowych?[/b]

[b]Tak.[/b] Zakład musi przygotować regulamin wynagradzania. Zobowiązane są bowiem do tego wszystkie jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 ustawy.

Przy opracowywaniu regulaminu zakład powinien zwrócić uwagę na przepisy nowego rozporządzenia z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które uchyliło poprzednie z 2005 r.

[b][i]Odpowiada Małgorzata Terlikowska, radca prezesa Rady Ministrów w Departamencie Prawnym:[/i][/b]

[srodtytul]Treść trzeba uzgodnić ze związkami[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Podatki
Zmiany w uldze na termomodernizację. Podatnicy dostali tylko kilka dni
W sądzie i w urzędzie
Jest projekt ustawy frankowej. Czy przyspieszy spory frankowiczów z bankami?
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?