Jest już gotowy projekt zmian w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej z 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania.

Ma zostać wprowadzony formularz zgłoszenia wypoczynku, który będzie składany w kuratorium w dwóch wersjach: papierowej (oryginał) i elektronicznej.

Zaproponowana została zmiana określenia właściwości miejscowej kuratora oświaty, któremu organizator zgłasza wypoczynek. Obecnie powiadamiany jest kurator urzędujący na terenie planowanego wypoczynku. Projekt przewiduje, że zgłoszenie trafi do kuratora właściwego dla siedziby organizatora wypoczynku. Odciąży to kuratoria, na terenie których koncentrują się wyjazdy dzieci czy młodzieży. Nie oznacza to, że kurator w miejscu wypoczynku nie będzie miał informacji i udziału w weryfikacji warunków np. kolonii. Formularz zgłoszeniowy wypoczynku ma być bowiem przesłany w formie elektronicznej również do niego . Zgłoszenie będzie też przesyłane elektronicznie do straży pożarnej i sanepidu.

Ponadto wprowadzony zostanie [b]obowiązek posiadania przez organizatora wypoczynku dokumentacji poświadczającej kwalifikacje zatrudnionych przy takich letnich wyjazdach.[/b] Organizator musi przechowywać także oświadczenia wychowawców o niekaralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, a także przeciwko rodzinie oraz inne popełnione z użyciem przemocy. Zniesiony ma zostać natomiast obowiązek znajomości języka obcego przez kierownika czy wychowawcę zagranicznego wypoczynku. Brakuje bowiem przepisów dotyczących sposobu weryfikacji stopnia znajomości języka obcego. Ponadto za takim rozwiązaniem przemawia powszechna dostępność różnych form tłumaczeń.