W jednej z gmin urząd skarbowy przeprowadził kontrolę, w wyniku której stwierdził nieprawidłowości w gospodarowaniu środkami publicznymi w zakresie udzielania przez gminę zamówień publicznych oraz prawidłowości realizacji dochodów z dysponowania gminnymi nieruchomościami.
Wyniki kontroli gmina zaskarżyła do sądu administracyjnego. W skardze wniosła o uchylenie wyników kontroli, ponieważ – zgodnie z jej twierdzeniem – urząd kontroli skarbowej nie miał legitymacji prawnej do przeprowadzania badania gospodarki finansowej gminy we wskazanym zakresie.
Jak argumentowała gmina, organ kontroli skarbowej powinien przede wszystkim stać na straży gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, albowiem taki zakres uprawnień przewidział dla niego ustawodawca w art. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8228E8B91932E10A777E5DA7E3E1AA89?id=172008]ustawy z 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 8, poz. 65 ze zm.)[/link].
O oddalenie skargi wniósł dyrektor UKS. Wskazał, że co prawda głównym celem kontroli skarbowej jest to, co wskazała gmina, ale zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy do kompetencji skarbówki należy również kontrola celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami publicznymi. Ponieważ ustawa o finansach publicznych zalicza do takich środków dochody publiczne, UKS miała prawo kontrolować celowość i zgodność z prawem dysponowania środkami stanowiącymi dochody własne gminy.
[srodtytul]Odrębne osoby prawne[/srodtytul]