Przygotowując się do realizacji projektu PPP w sektorze dróg komunalnych, należy zdefiniować przyszły popyt na ruch pojazdów na drogach, które w całości lub we fragmentach mają być realizowane w formule PPP. Często już na tym etapie widoczna jest potrzeba sporządzenia całościowej analizy ruchu.
[srodtytul]Zagadnienia podstawowe[/srodtytul]
Przed przystąpieniem do realizacji projektu należy przede wszystkim wyjaśnić, jakie obowiązki gmina chce nałożyć na partnera prywatnego. Zasadniczo będą to: budowa lub remont i naprawa drogi, a następnie jej utrzymanie i eksploatacja. Należy rozważyć, które obowiązki związane z utrzymaniem i eksploatacją drogi powinna realizować gmina, aby zagwarantować odpowiednią efektywność świadczonych usług.
Kolejną kwestią jest wybór systemu wynagradzania partnera prywatnego. [b]W sektorze dróg komunalnych trudno stosować systemy wynagradzania związane z pobieraniem opłat od użytkowników dróg, dlatego polecanym rozwiązaniem jest system opłat za dostępność. [/b]
Oznacza to, że partner prywatny otrzymuje od gminy ryczałtowe wynagrodzenie, którego ewentualne zmniejszenie jest konsekwencją nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy (utrzymania drogi w należytym stanie), natomiast nie ma związku z natężeniem ruchu na danej drodze.