Oświadczenie majątkowe radny składa przewodniczącemu rady. Wójt i przewodniczący rady – wojewodzie. Zastępca wójta, sekretarz, skarbnik oraz pozostałe osoby zobowiązane do ich złożenia (np. kierownik gminnej jednostki organizacyjnej) – wójtowi.
Osoby odbierające oświadczenia majątkowe są zobowiązane do dokonania analizy zawartych w nich danych. Część jawną tych dokumentów należy również niezwłocznie opublikować na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.
Porównanie z PIT
Jeden egzemplarz otrzymanego oświadczenia przekazuje się właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania składającego urzędowi skarbowemu.
Kompetencjom poszczególnych podmiotów lub organów w procesie analizy oświadczeń majątkowych poświęcony jest art. 24h ust. 6 – 12 ustawy o samorządzie gminnym. Po pierwsze, przewodniczący rady, wójt lub wojewoda powinien sprawdzić, czy złożone mu oświadczenie jest kompletne i prawidłowo wypełnione. Po drugie, należy do niego weryfikacja prawdziwości podanych w treści oświadczenia danych. Tutaj ma jednak możliwości ograniczone. Może bowiem tylko porównać jego treść z dołączonym zeznaniem PIT i ewentualnie z treścią oświadczeń majątkowych składanych w latach poprzednich. Są bowiem przechowywane przez sześć lat.
Urzędy skarbowe mogą natomiast porównywać treść otrzymanych oświadczeń z informacjami zawartymi we wcześniejszych zeznaniach rocznych składającego. Uwzględniają również zeznanie PIT o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu małżonka osoby składającej oświadczenie.