Potrzebne zezwolenie na sprzedaż piwa

Jeśli przedsiębiorca planuje założenie małego baru piwnego lub letniego ogródka, w którym serwowany będzie trunek z procentami, musi postarać się o zezwolenie

Aktualizacja: 19.05.2011 04:38 Publikacja: 19.05.2011 03:00

Potrzebne zezwolenie na sprzedaż piwa

Foto: www.sxc.hu

Bez niego takiego sezonowego biznesu uruchomić się nie da. Potwierdzają to przepisy ustawy z 26 października 1982 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 70, poz. 473 ze zm.) oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 marca 2009 (VI SA/Wa 2311/08).

Według sądu sprzedaż alkoholu w lokalu gastronomicznym łączy się nierozerwalnie z jego podawaniem, gdyż spożycie tego alkoholu odbywa się w miejscu sprzedaży.

„Oznacza to, że nie dysponując zezwoleniem na sprzedaż napojów alkoholowych, nie można też ich podawać” – czytamy w uzasadnieniu.

Najpierw wniosek, później opłata

Po zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży należy udać się do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży. Wynika tak z art. 18 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zezwolenie wydawane jest na pisemny wniosek i oddzielnie dla poszczególnych rodzajów trunków (do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo, powyżej 4,5 proc. do 18 proc.  z wyjątkiem piwa, oraz powyżej 18 proc. zawartości alkoholu).

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać określone dane, w tym oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedziby i adresu, wskazanie numeru w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej, przedmiotu działalności gospodarczej, adresu punktu sprzedaży oraz adresu punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).

Sam wniosek jednak nie wystarczy. Konieczne jest jeszcze dołączenie do niego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisu z rejestru przedsiębiorców (w zależności od formy prowadzonej działalności gospodarczej). Potrzebny będzie również dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych oraz pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku (gdy punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym). W pewnych przypadkach nie obejdzie się również bez decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu.

Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest nie tylko posiadanie zezwolenia, ale również wniesienie opłaty. Gdy przedsiębiorca dopiero rozpoczyna działalność gospodarczą, musi uiścić na rachunek gminy konkretne należności. I to jeszcze przed wydaniem zezwolenia. Gdy chce sprzedawać piwo i napoje zawierające do 4,5 proc. alkoholu, opłata wynosi 525 zł.

Nie są to jedyne warunki prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych. Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że dodatkowo konieczne jest jeszcze: zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych; posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży; wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu.

Konieczne jest również m.in. zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu i to w ciągu 14 dni od dnia ich powstania.

Warto pamiętać, że zarówno wójt (burmistrz, prezydent miasta), jak i – na podstawie ich upoważnienia – straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych mogą kontrolować przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

Pora na decyzję komisji...

Zezwolenie wydawane jest po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami gmin (chodzi o ustalające zasady usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz liczby punktów sprzedaży, choć ta ostatnia nie dotyczy piwa, tu limitów nie ma).

Gmina nie ma natomiast prawa do konkretyzowania, jak ma wyglądać miejsce sprzedaży i podawania napojów alkoholowych i w jakich warunkach sprzedaż taka ma się odbywać (wyrok WSA w Gliwicach z 9 czerwca  2010,  III SA/Gl 130/2010).

Jedynym kryterium oceny lokalizacji punktu sprzedaży wnioskodawcy, którym powinna kierować się gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych przy opracowywaniu opinii wymaganej przez przepisy, powinny być wyłącznie wspomniane wcześniej ustalenia przyjęte w uchwałach rady gminy.

Inne względy, nieobjęte tymi uchwałami, nie mogą mieć żadnego znaczenia dla podejmowanych opinii. Zwrócił na to uwagę WSA we Wrocławiu w wyroku z 25 listopada 2005 (III SA/Wr 397/2005).

...i  rozpoczęcie działalności

Po wniesieniu opłaty i uzyskaniu zezwolenia można rozpoczynać działalność. Oczywiście, jeśli  przedsiębiorca wcześniej załatwił wszystkie inne formalności konieczne do jej uruchomienia (rejestracja w gminie lub w Krajowym Rejestrze Sądowym, znalezienie i przystosowanie odpowiedniego lokalu, zgoda sanepidu itp.).

Można stracić

Jednak to, że przedsiębiorca uzyskał zezwolenie, nie oznacza jeszcze, że nie może go stracić. Gdy tak się stanie, działalności dalej prowadzić nie będzie mógł.

Z przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że zezwolenie może być cofnięte w razie nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych. Stanie się tak zwłaszcza wtedy, gdy napoje alkoholowe będą sprzedawane i podawane osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw.

Taki sam skutek pojawi się m.in.  w  przypadku  powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie sześciu miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący go nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego.

Zezwolenie można również stracić, wprowadzając do sprzedaży napoje alkoholowe pochodzące z nielegalnych źródeł, gdy osoba odpowiedzialna za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie popełni przestępstwo w celu osiągnięcia korzyści majątkowej a także w  przypadku orzeczenia, wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.

Warto o tym pamiętać, bo przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o jego ponowne wydanie nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zezwolenie jest ograniczone w czasie

Zgoda na sprzedaż alkoholu (w tym również piwa) wydawana jest na czas oznaczony.

Wynosi on nie krócej niż cztery lata, a w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży  nie  mniej niż dwa lata.

Czytaj też artykuły:

Zobacz więcej w serwisie:

» Firma » Zakładanie firmy » Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty » Sprzedaż alkoholu

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów