Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać określone dane, w tym oznaczenie rodzaju zezwolenia, oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedziby i adresu, wskazanie numeru w rejestrze przedsiębiorców lub ewidencji działalności gospodarczej, przedmiotu działalności gospodarczej, adresu punktu sprzedaży oraz adresu punktu składowania napojów alkoholowych (magazynu dystrybucyjnego).
Sam wniosek jednak nie wystarczy. Konieczne jest jeszcze dołączenie do niego zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisu z rejestru przedsiębiorców (w zależności od formy prowadzonej działalności gospodarczej). Potrzebny będzie również dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych oraz pisemna zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku (gdy punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym). W pewnych przypadkach nie obejdzie się również bez decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest nie tylko posiadanie zezwolenia, ale również wniesienie opłaty. Gdy przedsiębiorca dopiero rozpoczyna działalność gospodarczą, musi uiścić na rachunek gminy konkretne należności. I to jeszcze przed wydaniem zezwolenia. Gdy chce sprzedawać piwo i napoje zawierające do 4,5 proc. alkoholu, opłata wynosi 525 zł.
Nie są to jedyne warunki prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych. Z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wynika, że dodatkowo konieczne jest jeszcze: zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych; posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży; wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu.
Konieczne jest również m.in. zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu i to w ciągu 14 dni od dnia ich powstania.
Warto pamiętać, że zarówno wójt (burmistrz, prezydent miasta), jak i – na podstawie ich upoważnienia – straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych mogą kontrolować przestrzeganie zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu.