Fiskus może sprawdzić podatnika zanim odpowie

Urząd skarbowy może zapytać o NIP albo PESEL osobę, która chce zasięgnąć informacji w swojej sprawie

Aktualizacja: 29.10.2011 07:50 Publikacja: 29.10.2011 06:00

Urząd skarbowy może nie odpowiedzieć na pytanie zadane drogą elektroniczną

Urząd skarbowy może nie odpowiedzieć na pytanie zadane drogą elektroniczną

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Sprawdzian ze znajomości własnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) miała pod koniec wakacji mieszkanka Warszawy, która zaniepokojona zadzwoniła do urzędu skarbowego, by dowiedzieć się, dlaczego nie dostała zwrotu pieniędzy z nadpłaconego podatku dochodowego.

– Myślałam, że może wysłałam roczne zeznanie PIT do złego urzędu skarbowego . Na szczęście okazało się, że pieniądze otrzymałam na konto w terminie, ale zanim się o tym dowiedziałam, pani w urzędzie przepytała mnie dokładnie – opowiada zaskoczona czytelniczka.

Taka praktyka urzędów skarbowych nie powinna jednak nikogo dziwić. W życiu codziennym nieraz przy różnych okazjach musimy uprawdopodobnić własną tożsamość. I tak jak na poczcie  bez zdziwienia, odbierając poleconą przesyłkę, okazujemy dowód osobisty, tak nie powinno nas zaskakiwać, że fiskus żąda  uprawdopodobnienia własnej tożsamości. Różnica polega tylko na tym, że urzędnik do niedawna prosił dzwoniących podatników o podanie numeru NIP, a gdy pytania dotyczyły wspólnego rozliczenia – o podanie NIP małżonka, który w tym rozliczeniu wpisany był jako pierwszy. Od 1 września 2011 r., odkąd zmieniły się przepisy i osoby fizyczne w relacjach z fiskusem mogą już posługiwać się tylko numerem PESEL, urzędnicy będą prosić o jego podanie.

Co więcej,  można wysyłać również pytania pocztą elektroniczną. W tym jednak przypadku nie powinniśmy  się dziwić, gdy nie dostaniemy na nie odpowiedzi. Urząd skarbowy może bowiem odmówić jej udzielenia, jeśli  nie będzie miał pewności, kto pyta. A tak może się stać, gdy podatnik nie będzie dysponował zaufanym profilem.

 

Sprawdzian ze znajomości własnego numeru identyfikacji podatkowej (NIP) miała pod koniec wakacji mieszkanka Warszawy, która zaniepokojona zadzwoniła do urzędu skarbowego, by dowiedzieć się, dlaczego nie dostała zwrotu pieniędzy z nadpłaconego podatku dochodowego.

– Myślałam, że może wysłałam roczne zeznanie PIT do złego urzędu skarbowego . Na szczęście okazało się, że pieniądze otrzymałam na konto w terminie, ale zanim się o tym dowiedziałam, pani w urzędzie przepytała mnie dokładnie – opowiada zaskoczona czytelniczka.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów