Samorządy muszą się szybko przygotować do wprowadzenia nowych zasad gospodarowania odpadami. Do tej pory właściciele nieruchomości sami podpisywali umowę na odbieranie śmieci z firmą, która zajmowała się ich wywozem. Z przepisów, które weszły w życie 1 stycznia tego roku (nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach), wynika, że to gmina ma wybrać w przetargu firmy odbierające odpady. Właściciele posesji zapłacą natomiast jej za gospodarowanie nimi.
Gminy muszą więc opracować zasady zarządzania odpadami i przeprowadzić przetargi. Powinny też określić opłatę śmieciową. Na wprowadzenie nowych rozwiązań mają półtora roku. Jak pisaliśmy w "Rz" z 1 grudnia 2011 r. ("Gminy zapewnią wywóz śmieci"), czasu wcale nie jest dużo. Tym bardziej że pojawiają się już pierwsze wątpliwości.
– Czy w stawce opłaty za gospodarowanie odpadami trzeba uwzględnić VAT? – pyta czytelniczka "Rz".
Przypomnijmy, że organy władzy publicznej nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań (nałożonych odrębnymi przepisami), dla których zostały powołane.
– Muszą natomiast rozliczać VAT, jeżeli wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych