Reklama

Szkoła musi zorganizować zajęcia dla niepełnosprawnych

Od nowego roku szkolnego uczniowie niepełnosprawni mają zagwarantowane w tygodniu dwie godziny zajęć usprawniających, np. korekcji wady wymowy

Publikacja: 02.02.2012 08:00

Szkoła musi zorganizować zajęcia dla niepełnosprawnych

Szkoła musi zorganizować zajęcia dla niepełnosprawnych

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Od przyszłego roku szkolnego dyrektorzy szkół ogólnodostępnych i z klasami integracyjnymi muszą przyznać uczniom z orzeczeniami z poradni pedagogiczno-psychologicznych co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych (pomagających przywrócić pełną sprawność) w tygodniu – wynika z rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych planów nauczania, które będzie obowiązywało od września. Minimum taką liczbę godzin dyrektorzy szkół muszą przewidzieć w arkuszach organizacyjnych, które mają przygotować do końca kwietnia.

Paweł Kubicki, rzecznik uczniów niepełnosprawnych, przypomina, że do organizowania takich zajęć zobowiązuje art. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zapisano w nim, że system oświaty zapewnia w szczególności opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia oraz zajęć rewalidacyjnych.

Ustawa jednak nie definiuje, jakie to są zajęcia. Z obowiązującego rozporządzenia o ramowych planach nauczania wynika, że mogą to być zajęcia korygujące wady wymowy, postawy, uczące języka migowego.

Ponadto w rozporządzeniu z 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (DzU nr 14, poz. 76) określono, że ich celem jest m.in. wspomaganie rozwoju, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób.

Tymczasem do Fundacji „Nie-grzeczne dzieci" docierają sygnały, że rewalidację mają prowadzić w obrębie godzin karcianych poloniści czy matematycy, którzy nie dysponują odpowiednimi kwalifikacjami.

Reklama
Reklama

Resort edukacji podkreśla, że można je przyznać tylko nauczycielom, których przygotowanie odpowiada rodzajowi prowadzonych zajęć. Ponadto wskazuje, że rewalidacja nie może być organizowana na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty nauczyciela (godziny karciane). – Zajęcia te muszą wynikać z organizacji pracy szkoły – podkreśla Grzegorz Żurawski, rzecznik MEN.

Zajęć rewalidacyjnych nie należy mylić ze specjalistycznymi czy dydaktyczno-wychowawczymi wskazanymi w rozporządzeniu w sprawie zasad udzielania pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Te można organizować dla każdego ucznia, u którego zauważono potrzebę wsparcia, w obrębie godzin karcianych.

Czytaj także w serwisach:

Samorząd

»

Zadania

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Od przyszłego roku szkolnego dyrektorzy szkół ogólnodostępnych i z klasami integracyjnymi muszą przyznać uczniom z orzeczeniami z poradni pedagogiczno-psychologicznych co najmniej dwie godziny zajęć rewalidacyjnych (pomagających przywrócić pełną sprawność) w tygodniu – wynika z rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych planów nauczania, które będzie obowiązywało od września. Minimum taką liczbę godzin dyrektorzy szkół muszą przewidzieć w arkuszach organizacyjnych, które mają przygotować do końca kwietnia.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama