Nie każda sprawa administracyjna musi mieć metrykę

Nie wszystkie czynności urzędników będą dokumentowane według nowych zasad

Publikacja: 14.02.2012 08:16

Nie każda sprawa administracyjna musi mieć metrykę

Foto: Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek

Niebawem, 7 marca 2012 r.,  ma wejść w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony. Jego projekt został właśnie opublikowany na stronach biuletynu informacji publicznej MAiC.

To drugi z projektów rozporządzeń ustalających zasady prowadzenia metryki sprawy administracyjnej. Pierwszy, określający wzór takiej metryki, ministerstwo opublikowało kilka dni temu – 6 lutego 2012 r. (na ten temat czytaj w „Rz" z 8 lutego: „Każda sprawa dostanie metrykę").

Projekt rozporządzenia, stosownie do delegacji ustawowej zawartej w art. 66a § 5 kodeksu postępowania administracyjnego, określa rodzaje spraw, których obowiązek prowadzenia metryki nie dotyczy. Szczegółowy wykaz ustaw, aktów stanowionych przez organy Unii Europejskiej oraz rozporządzeń określają załączniki.

Ponadto, jak wynika z treści § 3 projektu, obowiązek prowadzenia metryki sprawy administracyjnej nie obejmie także postępowań odwoławczych, zażaleniowych oraz prowadzonych na podstawie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, a dotyczących: wznowienia postępowania (art. 145), uchylenia bądź zmiany decyzji ostatecznej (art. 154, 155), stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej (art. 156), zmiany, uchylenia decyzji ostatecznej przez ministra lub wojewodę (art. 161), stwierdzenia wygaśnięcia decyzji (art. 162) oraz uchylenia lub zmiany decyzji, na podstawie której strona nabyła prawo, na zasadach określonych w przepisach szczególnych (art. 163).

Ustawodawca uznał bowiem, że w wymienionych w załącznikach oraz w § 3 projektu rozporządzenia sprawach obowiązek zakładania i prowadzenia metryki jest niezasadny ze względu na nieproporcjonalność nakładu środków koniecznych do jej prowadzenia. W pozostałych, niewymienionych sprawach założenie i prowadzenie metryki jest obowiązkowe.

Wykaz spraw administracyjnych, w których organy jednostek samorządu terytorialnego nie muszą zakładać metryki sprawy, zamieszczamy w Internecie.

Etap legislacyjny: uzgodnienia zewnętrzne

Wyciąg z proponowanego przez ministerstwo administracji i cyfryzacji wykazu spraw administracyjnych, w których organy jednostek samorządu terytorialnego nie muszą zakładać i prowadzić metryki sprawy:

1. ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (DzU z 2006 r. nr 97, poz. 674 ze zm.):

- nadawanie przez organ prowadzący szkołę nauczycielowi kontraktowemu stopnia nauczyciela mianowanego (art. 9b ust. 4 pkt 2);

2. ustawa z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.):

- wydawanie przez zarządcę drogi zezwoleń na lokalizację zjazdu z nieruchomości do drogi publicznej, odmowa wydania takiego zezwolenia (art. 29 ust. 1, 4, 5);

- wydawanie przez zarządcę drogi zezwoleń na przebudowę lub remont obiektów budowlanych i urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową, a zlokalizowanych w pasie drogi publicznej (art. 38 ust. 2);

- wydawanie przez zarządcę drogi zezwoleń na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, remontem lub przebudową drogi (art. 40 ust. 1), ustalanie opłat za zajęcie pasa drogowego (art. 40 ust. 11), wydawanie decyzji określających warunki zajęcia pasa drogowego związanego z koniecznością usunięcia awarii urządzeń niezwiązanych z ruchem drogowym (art. 40 ust. 14a);

- wydawanie przez zarządcę drogi zezwoleń na lokalizację obiektu budowlanego w mniejszej odległości od drogi, niż określona ustawą (art. 43 ust. 1 i 2).

3. ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.):

- wydawanie przez starostę zezwoleń na przejazd po drodze publicznej pojazdu lub zespołu pojazdów o ciężarze bądź nacisku na oś wyższym niż dopuszczalny (art. 64)

4. ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (DzU nr 112, poz. 1198 ze zm.):

- decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na przepisy o ochronie informacji niejawnych, a także ze względu na ochronę prywatności osób fizycznych (art. 16 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 i 2);

5. ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 96, poz. 415 ze zm.):

- wydawanie przez starostę decyzji o (art. 9 ust. 1 pkt 14):

• uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,

• przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,

• obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,

• odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji lub przyznanych jednorazowo środków, o których mowa w art. 46, oraz innych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, o których mowa w art. 76 ust. 7a;

6. ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.)

- wpis i wydawanie - przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa - zaświadczenia o wpisaniu przedsiębiorcy do ewidencji podmiotów prowadzących działalność gospodarczą albo do ewidencji podmiotów prowadzących działalność regulowaną (art. 65);

- odmowa wpisu przedsiębiorcy do rejestru podmiotów prowadzących działalność regulowaną (art. 68);

- wydawanie decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności regulowanej (art. 71);

- wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru podmiotów prowadzących działalność regulowaną na wniosek przedsiębiorcy (art. 73);

7. ustawa z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (DzU nr 62, poz. 504 ze zm.):

- wydawanie (odmowa wydania) przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) zezwoleń na przeprowadzenie imprezy masowej (art. 29);

- wydawanie przez wójta decyzji o przerwaniu imprezy masowej (art. 31 ust. 4);

- wydawanie przez wójta decyzji o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej, jeżeli po wydaniu zezwolenia stwierdzi, że zostały naruszone warunki bezpieczeństwa dające podstawę do jego wydania (art. 32).

Niebawem, 7 marca 2012 r.,  ma wejść w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji w sprawie rodzaju spraw, w których obowiązek prowadzenia metryki sprawy jest wyłączony. Jego projekt został właśnie opublikowany na stronach biuletynu informacji publicznej MAiC.

To drugi z projektów rozporządzeń ustalających zasady prowadzenia metryki sprawy administracyjnej. Pierwszy, określający wzór takiej metryki, ministerstwo opublikowało kilka dni temu – 6 lutego 2012 r. (na ten temat czytaj w „Rz" z 8 lutego: „Każda sprawa dostanie metrykę").

Pozostało 91% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"