Prawo do odwołań gwarantują gminom niekonstytucyjne przepisy

Od negatywnej oceny wniosku o dotacje z UE gmina może się odwołać na podstawie wadliwych przepisów

Publikacja: 24.04.2012 07:51

Od negatywnej oceny wniosku o dotacje z UE gmina może się odwołać na podstawie wadliwych przepisów

Od negatywnej oceny wniosku o dotacje z UE gmina może się odwołać na podstawie wadliwych przepisów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, w razie negatywnej oceny projektu wnioskodawca może wnieść środki odwoławcze przewidziane w „systemie realizacji" programu operacyjnego w terminie, trybie i na warunkach tam określonych. Ten przepis budzi wątpliwości rzecznika praw obywatelskich.

Nie da się weryfikować

– W systemach realizacji programu określa się procentowo, ile punktów kwalifikuje dany projekt do oceny pozytywnej, a ile do negatywnej – wyjaśnia prof. Irena Lipowicz, RPO. – Pociąga to za sobą utworzenie listy rankingowej, na której są zamieszczane wszystkie pozytywnie ocenione wnioski według zdobytych punktów.

Dofinansowanie uzyskują przede wszystkim projekty z największą liczbą zdobytych punktów. – Może się okazać, że po wyczerpaniu środków przeznaczonych na dany konkurs część pozytywnie ocenionych projektów dofinansowania nie otrzyma – wyjaśnia prof. Lipowicz.

Beneficjent może twierdzić, że jego projekt powinien był uzyskać więcej punktów. Jednakże, zdaniem rzecznika, nie ma możliwości zweryfikowania tego rodzaju „rozstrzygnięcia" przez odwołanie się od przyznanej liczby punktów, a co za tym idzie przesunięcie do przodu na liście rankingowej.

– Brak prawa do zweryfikowania oceny projektu ze względu na uzyskaną liczbę punktów, gdy dany podmiot uważa, że jego projekt powinien ich otrzymać więcej, nie może być oceniony jako przemyślane działanie ustawodawcy i wymaga podjęcia odpowiednich prac legislacyjnych – uważa rzecznik.

Gminom trudno jest walczyć o wyższą punktację w konkursach o fundusze UE

System realizacji

– Procedura odwoławcza w programie operacyjnym określana jest przez instytucję zarządzającą – wyjaśnia Michał Bochowicz, prawnik w Kancelarii Prawniczej Deloitte Legal. – W wypadku regionalnych programów operacyjnych będzie to zarząd województwa samorządowego – precyzuje.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju gmina może wnieść środek odwoławczy przewidziany w systemie realizacji programu operacyjnego w razie negatywnej oceny projektu. Jednocześnie ustawa nie definiuje pojęcia negatywnej oceny projektu.

– Dlatego, poszukując właściwego znaczenia tego pojęcia, warto sięgnąć do orzecznictwa – mówi Michał Bochowicz.

Musi uznać gmina

W wyroku z 23 marca 2010 r. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że w rozumieniu art. 30b ust. 1 ustawy negatywna ocena projektu następuje wówczas, gdy daną ocenę uznaje za negatywną wnioskodawca (gmina), a nie organ dokonujący oceny projektu (sygn. II GSK 248/10).

– Wydaje się więc, że gmina może skorzystać ze środka odwoławczego wówczas, gdy mimo pozytywnego przejścia przez wszystkie etapy procedury konkursowej nie otrzyma dofinansowania ze względu na zbyt małą liczbę punktów – wyjaśnia ekspert.

Należy jednak pamiętać, że procedura odwoławcza uregulowana jest w przepisach systemu realizacji. Te zaś nie mają charakteru powszechnie obowiązującego, co potwierdził wyrok Trybunału Konstytucyjnego (patrz ramka).

Trybunał postanowił jednak, że niekonstytucyjne przepisy zachowają moc obowiązującą aż do końca lipca przyszłego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora m.cyrankiewicz@rp.pl

ORZECZNICTWO

Z wyroku Trybunału Konstytucyjnego

12 grudnia 2011 r. TK orzekł o niezgodności z konstytucją przepisów ustawy o prowadzeniu polityki rozwoju, zgodnie z którymi systemy realizacji regionalnych programów operacyjnych regulują zasady i procedury obowiązujące m.in. podczas konkursów na dofinansowywanie ze środków UE. Kształtują one nie tylko kompetencje organów administracji odpowiedzialnych za organizację tych konkursów, ale także sytuację ich uczestników. W systemach realizacji uregulowane są m.in. takie kwestie, jak procedury naboru wniosków na konkursy, kryteria ich oceny czy środki odwoławcze. Zdaniem Trybunału unormowanie w „systemach realizacji" sytuacji uczestników konkursów organizowanych w obrębie programów operacyjnych narusza konstytucję, ponieważ nie stanowią one źródeł powszechnie obowiązującego prawa (sygn. P 1/11).

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara