Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe zasady oceniania szkół

Jeśli placówka zdobędzie najgorszą notę, pracownik kuratorium wyznaczy termin kolejnej oceny

Publikacja: 18.07.2012 09:04

Pracownicy kuratoriów oświaty od prawie trzech lat oceniają szkoły według nowych zasad.

Pracownicy kuratoriów oświaty od prawie trzech lat oceniają szkoły według nowych zasad.

Foto: www.sxc.hu

Z 17 do 12 zmniejszy się liczba wymagań stawianych przez ministra edukacji narodowej przedszkolom i szkołom. Tak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego, który został właśnie skierowany do konsultacji społecznych. Ponadto wymagania nie będą już podzielone na obszary, inaczej zatem będą wyglądać raporty, jakie szkoły i prowadzące je organy otrzymują.

– Dzięki temu raporty staną się krótsze, bardziej czytelne i zrozumiałe – mówi Grzegorz Mazurkiewicz z Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, koordynator projektu dotyczącego zmian w nadzorze pedagogicznym.

Nowelizacja przewiduje również, że placówkom, które otrzymają notę E, autor raportu wskaże termin kolejnej oceny. Dziś takie szkoły są zobowiązane jedynie do przygotowania programu naprawczego. W rezultacie nikt nie sprawdza, czy zapisane w nim rozwiązania zostały wdrożone i przyczyniły się do poprawy kształcenia.

Pracownicy kuratoriów oświaty od prawie trzech lat oceniają szkoły według nowych zasad. Przeprowadzają oni badanie zwane ewaluacją zewnętrzną. Między innymi analizują wyniki uczniów, obserwują lekcje, przeprowadzają wywiady i ankiety z uczniami, rodzicami i nauczycielami, czyli sprawdzają, jak szkoła spełnia wymagania określone przez ministra edukacji w rozporządzeniu z 7 października 2009 r.

W efekcie tego badania powstaje kilkudziesięciostronicowy raport z ewaluacji zawierający najważniejsze informacje o tym, jak dana szkoła pracuje. Wizytatorzy przyznają w nim noty od A do E: A świadczy o bardzo wysokim poziomie placówki, B – o wysokim, C – o średnim, D – o podstawowym, a E – o niskim. Dotychczas ewaluatorzy przygotowali blisko 5 tys. raportów.

Reklama
Reklama

Etap legislacyjny: konsultacje społeczne

Z 17 do 12 zmniejszy się liczba wymagań stawianych przez ministra edukacji narodowej przedszkolom i szkołom. Tak wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego, który został właśnie skierowany do konsultacji społecznych. Ponadto wymagania nie będą już podzielone na obszary, inaczej zatem będą wyglądać raporty, jakie szkoły i prowadzące je organy otrzymują.

– Dzięki temu raporty staną się krótsze, bardziej czytelne i zrozumiałe – mówi Grzegorz Mazurkiewicz z Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, koordynator projektu dotyczącego zmian w nadzorze pedagogicznym.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama