Czy wykonywanie zadań własnych przez samorządy terytorialne przy pomocy utworzonych w tym celu spółek prawa handlowego zawsze musi oznaczać przyporządkowanie jednego konkretnego zadania jednej tylko konkretnej spółce?
Analizując praktykę samorządów w tym zakresie, wydaje się, że odpowiedź na to pytanie nie jest wcale taka oczywista i prosta. Być może nasze rozważania pozwolą nieco wyjaśnić tę kwestię.
Przede wszystkim nie należy zapominać, jak szczególną rolę w funkcjonowaniu lokalnych społeczności odgrywają samorządy. Dlatego ich działanie musi być w pełni transparentne, oparte na zasadzie legalizmu oraz ekonomicznie uzasadnione. Każde przedsięwzięcie podejmowane przez samorządy powinno być przedmiotem szczegółowych rozważań.
Trzeba je poddać analizom o szerokim spektrum – prawnym, ekonomicznym, podatkowym, społecznym czy politycznym. Nie sposób zatem wprost sformułować zasady uniwersalnej dla wszystkich podejmowanych inicjatyw w zakresie realizacji zadań.
Jakie cele do realizacji
Zgodnie z konstytucyjną zasadą wyrażoną w art. 166 ust. 1 konstytucji zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadania własne. W odniesieniu do aktywności jednostek samorządu znajdują one odzwierciedlenie w ich ustawach ustrojowych – ustawie o samorządzie gminnym, ustawie o samorządzie powiatowym oraz ustawie o samorządzie województwa.