VAT: Zimowe utrzymanie dróg gminnych z 8-proc. stawką

Publikacja: 11.02.2013 07:00

- Obecnie, czyli w 2013 r., rada gminy uchwaliła w statucie swojej jednostki budżetowej GZGK (gminnego zakładu gospodarki komunalnej) zadanie pt. „Zimowe utrzymanie dróg gminnych". Ma ono polegać na odśnieżaniu dróg gminnych i posypywaniu ich piaskiem. Na to zadanie gmina przyzna środki w całości w budżecie jednostki GZGK. Zimowe utrzymanie dróg gminnych jednostka GZGK będzie częściowo wykonywać swoim niespecjalistycznym małym sprzętem. Głównie na bocznych drogach gminnych. Będzie także zlecać obcym firmom wykonywanie odśnieżania dróg gminnych oraz posypywanie ich piaskiem.

Sama jednostka GZGK nie ma bowiem specjalistycznego sprzętu, aby tę usługę wykonać kompleksowo na terenie całej gminy. Czy za „zimowe utrzymanie dróg gminnych" wykonywane przez GZGK będzie obowiązek wystawienia faktury na gminę? Czy należy również refakturować na gminę faktury, które będą wystawiane na GZGK przez obce firmy, a dotyczyć będą zimowego utrzymania dróg gminnych?

Ponieważ jednostka budżetowa GZGK jest podatnikiem VAT, to za „zimowe utrzymanie dróg gminnych", będzie bezwzględny obowiązek wystawienia faktur sprzedaży. I to nawet na własną gminę za wykonanie tej usługi przez jej własną jednostkę budżetową, czyli GZGK. Oczywiście obowiązującą stawką VAT jest obniżona stawka w wysokości 8 proc.

Należy też bezwzględnie opodatkować przenoszone koszty (czego wymaga art. 8 ust. 2a ustawy o VAT), czyli refakturować faktury na gminę wystawiane na GZGK przez obce firmy za usługi zimowego utrzymanie dróg gminnych. Tu też właściwa jest stawka VAT w wysokości 8 proc.

Taka stawka VAT wynika bowiem z poz. 174 załącznika nr 3 do ustawy o VAT w brzmieniu „Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu" symbol PKWiU 2008: 81.29.12.0, a szczególnie z rozszyfrowania tego kodu dokonanego przez Główny Urząd Statystyczny (www.stat.gov.pld).

Na marginesie należy także zwrócić uwagę na to, że usługa ta, mimo że jest wykonywana na rzecz własnej gminy przez jej własną jednostkę budżetową, nie podlega zwolnieniu z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT. Potwierdza to minister finansów w swoich interpretacjach indywidualnych (np. interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2011 r., ITPP1/443-1248/10/AT, czy też Izby Skarbowej w Warszawie z 9 maja 2011 r., IPPP2/443-448/11-4/JO).

Ważne w sprawie jest także i to, że NSA 30 stycznia br. otrzymał do rozstrzygnięcia w składzie siedmiu sędziów pytanie: czy gmin-na jednostka budżetowa może być podatni-kiem VAT (I FSK 311/12).

Gdyby zatem za jakiś czas NSA rozstrzygnął, że gminna jednostka budżetowa nie może być odrębnym od gminy podatnikiem VAT, to w konsekwencji czynności pomiędzy jednostką budżetową a jej własną gminą (jednostką macierzystą) byłyby czynnościami wewnętrznymi w ogóle nieobjętymi VAT. Jednak do czasu rozstrzygnięcia tego zagadnienia przez NSA rozliczenia pomiędzy gminną jednostką budżetową a jej własną gminą muszą być dokonywane na ogólnych zasadach (tak jak tego obecnie wymagają organy podatkowe).

—Elżbieta Rogala, niezależny ekspert i wykładowca VAT, www.elzbietarogala.pl

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"