Koniec z zatrudnianiem w urzędach radnych i ich bliskich?

Do Sejmu wpłynął projekt zakładający radykalne rozszerzenie dotychczasowych zakazów zatrudniania radnych oraz członków ich rodzin w jednostkach samorządu terytorialnego.

Aktualizacja: 17.02.2013 11:00 Publikacja: 12.02.2013 14:19

Koniec z zatrudnianiem w urzędach radnych i ich bliskich?

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i oraz niektórych innych ustaw przygotował klub poselski Ruch Palikota, który uważa, iż jednym z najpoważniejszych problemów z jakim borykają się polskie samorządy jest zjawisko korupcji i nepotyzmu w obsadzaniu lokalnych urzędów.

Autorzy projektu powołują się przy tym na raport Centralnego Biura Antykorupcyjnego, według którego blisko jedna trzecia spraw operacyjnych Biura w ubiegłym roku dotyczyła właśnie administracji samorządowej. Jak dodają, praktyka ostatnich lat pokazała, iż wielu samorządowców po wygranych wyborach korzysta z zatrudnienia w lokalnych urzędach, bądź też umieszcza w nich powiązane ze sobą osoby.

Nowe przepisy przygotowane przez Ruch Palikota mają ten stan zmienić poprzez rozszerzenie dotychczasowych zakazów zatrudniania radnych oraz członków ich rodzin w jednostkach samorządu terytorialnego .

W obecnym stanie prawnym zabronione jest powierzanie radnemu w jednostce samorządu, w której uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawy umowy cywilnoprawnej, nawiązywania z radnym stosunku pracy w urzędzie oraz wykonywania przez radnego funkcji kierownika lub jego zastępcy w jednostce organizacyjnej.

Wyeliminować naciski na radnych

Projekt zakłada rozszerzenie tych zakazów, tak aby obejmowały one zatrudnianie radnych na wymienionych powyżej stanowiskach lub funkcjach we wszystkich jednostkach samorządowych z obszaru województwa, w którym położona jest gmina, powiat, w której radny uzyskał mandat. Tak więc radny gminy (powiatu, województwa) nie mógłby zostać zatrudniony w żadnym urzędzie gminy (miejskim), żadnym starostwie ani w urzędzie marszałkowskim z terenu województwa, w którym położona jest gmina (powiat, województwa) gdzie został wybrany. Tak samo zakaz byłby rozszerzony w stosunku do pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz pełnienia funkcji kierownika lub jego zastępcy.

Radny zatrudniony w jednostce samorządu terytorialnego miałby mieć obowiązek złożenia wniosku o bezpłatny urlop w terminie siedmiu dni od ogłoszenia wyników wyborów, ale jeszcze przed złożeniem ślubowania. Niewykonanie tego obowiązku byłby równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu. Po wygaśnięciu mandatu radny miałby być przywracany na to samo lub równorzędne stanowisko  z wynagrodzeniem odpowiadającym temu, jakie otrzymywałby, gdyby nie korzystał z urlopu bezpłatnego.

W uzasadnieniu autorzy projektu tłumaczą, iż zakaz zatrudnienia w jednostce samorządowej w obrębie województwa, w którym radny uzyskał mandat, jest przede wszystkim wyeliminowanie możliwości nacisków na radnego przez władzę wykonawczą w gminie, powiecie lub województwie. „Radny powinien otrzymywać wynagrodzenie lub zarobek z takich źródeł, aby nie był uzależniony od władz wykonawczych gminy, powiatu lub województwa, w którym sprawuje mandat" – uważa Ruch Palikota.

Zlikwidować nepotyzm

Zmiany dotknęłyby też rodziny samorządowców. W opinii autorów projektu uniemożliwienie zatrudnienia osób bliskich samorządowców pomoże zlikwidować zjawisko nepotyzmu oraz kumoterstwa, a ponadto zwiększy poziom transparentności władz lokalnych.

W ustawie o pracownikach samorządowych autorzy projektu chcieliby rozszerzyć zakaz zatrudniania w jednostkach samorządowych małżonków oraz krewnych do drugiego stopnia (do dziadka i wnuka oraz rodzeństwa) i powinowatych pierwszego stopnia (teścia i teściowej) oraz osób w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, jeśli  powstałby między nimi stosunek podległości służbowej na krewnych do trzeciego stopnia (do pradziadka i prawnuka oraz do wuja/stryja i bratanka/siostrzeńca) a także na osoby pozostające we wspólnym pożyciu.

Ponadto projekt wprowadza zakaz zatrudniania małżonków wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz członków zarządu powiatu i województwa jak też krewnych i powinowatych tych osób (do odpowiednio trzeciego i pierwszego stopnia) oraz pozostających z nimi w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli, a także osób pozostających z nimi we wspólnym pożyciu – w urzędzie gminy (miejskim), starostwie lub urzędzie marszałkowskim,  nawet jeśli nie istniałaby między nimi bezpośrednia podległość  służbowa. Zatrudnienie wymienionych osób wbrew wprowadzonym zakazom skutkować miałoby wygaśnięciem nawiązanego przez nie stosunku pracy z mocy prawa.

Etap legislacyjny: przed pierwszym czytaniem

Projekt nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i oraz niektórych innych ustaw przygotował klub poselski Ruch Palikota, który uważa, iż jednym z najpoważniejszych problemów z jakim borykają się polskie samorządy jest zjawisko korupcji i nepotyzmu w obsadzaniu lokalnych urzędów.

Autorzy projektu powołują się przy tym na raport Centralnego Biura Antykorupcyjnego, według którego blisko jedna trzecia spraw operacyjnych Biura w ubiegłym roku dotyczyła właśnie administracji samorządowej. Jak dodają, praktyka ostatnich lat pokazała, iż wielu samorządowców po wygranych wyborach korzysta z zatrudnienia w lokalnych urzędach, bądź też umieszcza w nich powiązane ze sobą osoby.

Pozostało 84% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów