Ład przestrzenny na gminnych terenach a brak planów miejscowych

Są zasady chroniące ład przestrzenny na gminnych terenach, na których nie ma planów miejscowych.

Aktualizacja: 24.05.2013 05:52 Publikacja: 23.05.2013 23:09

Dla nieruchomości może zostać wydanych nawet kilkanaście decyzji o warunkach zabudowy

Dla nieruchomości może zostać wydanych nawet kilkanaście decyzji o warunkach zabudowy

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Część właścicieli nieruchomości myśli o tym, by na bieżąco zmieniać przeznaczenie swoich gruntów. Wymagają tego względy mieszkaniowe i plany związane z działalnością gospodarczą.

Nie wszędzie jest plan

Zakres możliwych do podjęcia działań przez właścicieli jest jednak ograniczony z punktu widzenia przestrzennego. Jeżeli obowiązuje w gminie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to on stanowi podstawę ograniczeń. Plan miejscowy jest to uchwała fakultatywna, która nie musi występować w każdej gminie. W przypadku, gdy na danym obszarze plan miejscowy nie obowiązuje, zmiana jego przeznaczenia dokonywana jest w oparciu o wydawaną przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), czyli organ wykonawczy gminy decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu:

Uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy przed podjęciem robót na nieruchomości w przypadku braku planu miejscowego jest konieczne. Bez niej nie  ma możliwości  uzyskania pozwolenia na budowę i w konsekwencji  realizacji inwestycji.

Kluczowy wniosek

Organ  gminny wydający decyzję może działać w tym zakresie tylko na wniosek. Specyfiką decyzji o warunkach zabudowy jest to, że wniosek może zostać złożony przez każdego: zarówno właściciela, jak i najemcę, dzierżawcę nieruchomości, czy też osobę, która nie ma do nieruchomości żadnych praw. Inaczej jest przy pozwoleniu na budowę, gdzie wskazanie przysługującego do nieruchomości prawa jest konieczne.

Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy może złożyć osoba, która zawarła z właścicielem nieruchomości umowę przedwstępną dotyczącą jej sprzedaży, a warunkiem zawarcia umowy przyrzeczonej jest uzyskanie przez przyszłego nabywcę  omawianej decyzji.

W ramach wniosku o ustalenie warunków zabudowy należy przygotować dokumenty określone w art. 52 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Wśród nich należy zwrócić uwagę na:

Organ gminy wydający decyzję o warunkach zabudowy musi zweryfikować różne sprawy. Wiążą się one z zapewnieniem dostępu terenu do drogi publicznej oraz wystarczającego uzbrojenia terenu dla projektowanego zamierzenia budowlanego. W obu przypadkach wystarczy potencjalna możliwość zrealizowania tych wytycznych. Teren analizowany w kontekście warunków zabudowy nie może stanowić gruntów rolnych lub leśnych wymagających zgody (ministra) na ich zmianę przeznaczenia.  Jesli chodzi o grunty rolne dotyczy to tych o najwyższych klasach, czyli najlepszych. W pozostałych  przypadkach uzyskanie zmiany przeznaczenia gruntów jest możliwe przy wykorzystaniu decyzji o warunkach zabudowy.

Bliskie sąsiedztwo

Osobnym problemem jest zgodność inwestycji z zasadami „kontynuacji funkcji" i „bliskiego sąsiedztwa". Zasady te powinny chronić ład przestrzenny na gminnych terenach. Zgodnie z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe, gdy „co najmniej jedna działka sąsiednia względem działki podlegającej inwestycji, dostępna z tej samej drogi publicznej jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu". Ujmując to inaczej, przy okazji określania dopuszczalności warunków zabudowy należy znaleźć nieruchomości sąsiednie, które pod względem przeznaczenia i parametrów technicznych byłyby porównywalne do obiektu, który powstałby w wyniku inwestycji.

W praktyce gmin występują odmienne sposoby wyodrębniania działek. W rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu wprowadzono pojęcie „obszaru analizowanego", czyli terenu, na którym położone są działki stanowiące punkt odniesienia dla inwestycji. W rozporządzeniu wskazano minimalną wielkość tego obszaru („trzykrotna szerokość frontu działki objętej wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy, nie mniejszej jednak niż 50 metrów), ale nie określono maksymalnej. Doprowadza to do sporów w gminach.

Wiele decyzji

Dla nieruchomości może zostać wydanych nawet kilkanaście decyzji o warunkach zabudowy. Budowę na podstawie którejś z nich będzie mógł podjąć właściciel gruntu. Sama decyzja nie powoduje powstania u jej adresata, nowych praw wobec terenu, a w szczególności roszczeń wobec właściciela.

Autor jest radcą prawnym w Kancelarii Prawniczej dr Maciej Nowak w Szczecinie

Część właścicieli nieruchomości myśli o tym, by na bieżąco zmieniać przeznaczenie swoich gruntów. Wymagają tego względy mieszkaniowe i plany związane z działalnością gospodarczą.

Nie wszędzie jest plan

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów