Reklama

Dotacje dla samorządu: Przesłanki zwrotu tylko w ustawie

Umowa między samorządami nie może modyfikować przewidzianych w ustawie ?o finansach publicznych warunków zwrotu dotacji.

Publikacja: 29.04.2014 09:17

Kwestia ta wynikła w sprawie z powództwa powiatu bocheńskiego przeciwko gminie Nowy Wiśnicz (w Małopolsce).

Podczas powodzi w 2010 r. rów odprowadzający ścieki opadowe i roztopowe z drogi powiatowej na terenie tej gminy uległ zniszczeniu. W październiku 2010 r., po wcześniejszych rozmowach i podjęciu stosownej uchwały, powiat zawarł z gminą umowę (na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie powiatowym o udzieleniu jej pomocy finansowej) w wysokości 75 tys. zł na nabycie niezbędnej działki i remont rowu. Zgodnie z umową wykonanie prac miało nastąpić do 30 kwietnia 2011 r., a gmina zobowiązała się, że w razie niewykonania robót w terminie zwróci powiatowi dotację.

Gmina opóźniła się z pracami ok. dwóch tygodni i powiat wystąpił o zwrot całej dotacji z odsetkami jak w wypadku zaległości podatkowych. Sąd rejonowy uwzględnił żądanie, tak samo Sąd Okręgowy w Tarnowie, który wskazał, że rzekome przyczynienie się powiatu do opóźnienia prac nie ma  znaczenia, gdyż umowa nie przewidywała żadnych dodatkowych obowiązków powiatu.

W skardze kasacyjnej gmina zarzuciła, że sądy pominęły kwestię nieważności tej nieprzewidzianej w ustawie o finansach publicznych dodatkowej przesłanki zwrotu dotacji, tj. terminu wykonania dotowanego zadania.

– Rzeczywiście, nie można odeprzeć tego zarzutu – wskazał Sąd Najwyższy, nakazując ponowne rozpoznanie sprawy. – Dotacja z budżetu jednostki samorządowej jest instytucją prawa finansowego, a zasady jej zwrotu reguluje kompleksowo ustawa o finansach publicznych – podkreślił SN.

Reklama
Reklama

Zgodnie z art. 251 i 252 tej ustawy zwrotowi podlega dotacja w części niewykorzystanej, a także wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem czy nienależnie pobrana lub w nadmiernej wysokości, a są to regulacje bezwzględnie obowiązujące. W sporze o zwrot dotacji nie można tego publicznoprawnego charakteru środków przeznaczonych na dotację pomijać.

– Dochodzenie zwrotu niewłaściwie wydatkowanych dotacji nie zostało (jak w czystych relacjach cywilnych) pozostawione woli stron umowy – zwrócił uwagę sędzia SN Hubert Wrzeszcz.

SN dodał, że podobnie sądownictwo administracyjne uznaje, że uchwały organów samorządu modyfikujące warunki zwrotu dotacji, wychodząc poza ramy ustawy o finansach publicznych, są sprzeczne z prawem.

Kwestia ta wynikła w sprawie z powództwa powiatu bocheńskiego przeciwko gminie Nowy Wiśnicz (w Małopolsce).

Podczas powodzi w 2010 r. rów odprowadzający ścieki opadowe i roztopowe z drogi powiatowej na terenie tej gminy uległ zniszczeniu. W październiku 2010 r., po wcześniejszych rozmowach i podjęciu stosownej uchwały, powiat zawarł z gminą umowę (na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie powiatowym o udzieleniu jej pomocy finansowej) w wysokości 75 tys. zł na nabycie niezbędnej działki i remont rowu. Zgodnie z umową wykonanie prac miało nastąpić do 30 kwietnia 2011 r., a gmina zobowiązała się, że w razie niewykonania robót w terminie zwróci powiatowi dotację.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama