Niepełnosprawni: kary za dworzec nieprzystosowany dla podróżujących

Za niedostosowanie dworca do potrzeb inwalidów oraz niewidomych miasto zapłaci 100 tys. zł kary.

Publikacja: 22.07.2014 09:40

Niepełnosprawni: kary za dworzec nieprzystosowany dla podróżujących

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Przepisy Unii Europejskiej nakładają nowe obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego. Tym razem chodzi o pomoc osobom niepełnosprawnym, która ma być udzielana na dworcach. Zobowiązanie to wynika z rozporządzenia PE i Rady (nr 181/2011), a bezpośrednio z ustawy o transporcie zbiorowym, której nowelizację opiniuje Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Kary finansowe

Przepisy UE nakazują, aby osoba niepełnosprawna, która korzysta z publicznego transportu, mogła na dworcu autobusowym czy kolejowym skorzystać z pomocy w przemieszczaniu się po terenie dworca, wsiadaniu do środka transportu i załadunku bagażu, z którym podróżuje. W tym celu każda jednostka samorządu terytorialnego, która dworcem zarządza, będzie zobowiązana dostosować taki obiekt, wyposażając go między innymi w urządzenia ułatwiające poruszanie się osobom niepełnosprawnym (np. windy czy pochylnie dla wózków inwalidzkich). Również obsługa dworca będzie musiała zostać przeszkolona i gotowa do udzielania osobom niepełnosprawnym pomocy w poruszaniu się po terenie dworca, wsiadaniu i wysiadaniu z autobusu czy pociągu, załadunku i rozładunku bagażu. Dworce i środki transportu mają być również przystosowane do obsługi osoby niewidomej podróżującej w towarzystwie psa przewodnika.

– W celu monitorowania, czy dworce spełniają te warunki, nowelizacja ustawy o transporcie drogowym nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek przeprowadzania corocznie do 31 marca analizy – informuje Marcin Kubiak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Jeżeli wykaże ona, że dworzec kryteriów dostępności dla osób niepełnosprawnych nie spełnia, samorząd będzie zobowiązany dostosować go do ustawowych wymagań w ciągu następnego roku – dodaje.

Na jednostkę samorządu terytorialnego, która nie wywiązała się z tego obowiązku, zostanie nałożona kara pieniężna w wysokości do 100 tys. zł.

– Kary te będą nakładane przez głównego inspektora transportu drogowego i staną się dochodem budżetu państwa – wyjaśnia Marcin Kubiak.

Nowe i własne

– Dostosowanie dworców do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie nowym zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego. Jego wykonanie spocznie głównie na miastach, i to tych największych, bo liczących powyżej 50 tys. mieszkańców – mówi Grzegorz Kubalski, prawnik Związku Powiatów Polskich. – Obowiązek dostosowania dworców do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie dotyczył tylko tych dworców, które obsługują powyżej 500 tys. pasażerów rocznie – dodaje.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, m.cyrankiewicz@rp.pl

Tryb rozpatrywania skarg

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw uwzględnia również te postanowienia rozporządzenia PE i Rady nr 181/2011, które dotyczą trybu rozpatrywania skarg pasażerów na usługi świadczone przez przewoźników w transporcie drogowym. Skargi takie należy wnieść w terminie trzech miesięcy liczonych od dnia, w którym usługa została wykonana. W ciągu miesiąca od dnia wpłynięcia skargi przewoźnik powiadamia pasażera, że jego skarga została uznana, oddalona lub jest w dalszym ciągu rozpatrywana. Termin, w jakim ma zostać udzielona ostateczna odpowiedź, nie może przekroczyć trzech miesięcy od dnia wpłynięcia skargi.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem