Reklama

Potrzebne instrumenty monitorowania zadłużenia samorządów

Po zaopiniowaniu sprawozdania z wykonania budżetów za 2013 r. przez Krajową Radę RIO pojawiły się wnioski, aby wprowadzić do przepisów instrumenty monitorowania i ograniczania zadłużenia samorządów.

Publikacja: 27.08.2014 10:04

Potrzebne instrumenty monitorowania zadłużenia samorządów

Foto: www.sxc.hu

Brak zasad zarządzania długiem może prowadzić do jego niekontrolowanego wzrostu – wskazują izby obrachunkowe. Należy też wprowadzić instrumenty pozwalające na bieżąco monitorować dług pośredni, czyli dług u samorządowych osób prawnych oraz w spółkach z udziałem samorządów.

Powyższe sugestie wydają się słuszne, gdy spojrzeć np. na sytuację finansową gminy Rewal, która w 2013 r. zanotowała zadłużenie w wysokości 258,97 proc. dochodów, podczas gdy legalnie mogło wynosić do 60 proc. dochodów. Przyczyną tak wysokiego długu okazało się przeinwestowanie. Gdy banki odmówiły kolejnych kredytów, wójt sięgnął po wysoko oprocentowane pożyczki z parabanków. Skład orzekający szczecińskiego RIO napisał, że „Stosowana praktyka przez wójta gminy w zawieraniu kreatywnych w nazwie umów związanych z zadłużaniem gminy, podyktowana brakiem środków pieniężnych na finansowanie podstawowych zadań jednostki samorządu terytorialnego, spowodowała posługiwanie się wymyślnymi zabiegami księgowymi, które w konsekwencji doprowadzają do utraty płynności finansowej". Z podobnym lekceważeniem prawa można się spotkać jeszcze w innych samorządach. Czy to oznacza, że należy wprowadzić do ustawy o finansach publicznych kolejne instrumenty regulujące dług?

Teresa Blacharska, skarbnik Gdańska, zauważyła, że dalsze ograniczenia długu prowadzić będą do przeregulowania, a tym samym usztywnienia polityki finansowej gminy.

– Nie mam nic przeciwko monitorowaniu długu, pod warunkiem że dotyczyć to będzie także zadłużenia państwa. Ministerstwu Finansów łatwo przychodzi wyliczanie długu samorządowego, ale nie wspomina o rosnącym długu budżetu państwa i niekontrolowanym zadłużaniu się spółek z udziałem Skarbu Państwa. Tymczasem dług samorządowy spada – powiedziała „Rz" skarbnik. Jej zdaniem trzeba przyjrzeć się indywidualnemu wskaźnikowi zadłużenia po roku jego działania i wtedy wyciągać wnioski. Nie ma również powodu, aby RIO kontrolowały zadłużenie spółek prawa handlowego. Dyr. Dorota Dziedzic z agencji FitchRatings, która obserwuje sytuację finansową w ratingowanych jednostkach samorządowych, jest zdania, iż coraz sprawniej zarządzają długiem.

– Większość emitentów opracowuje również strategie i politykę zarządzania długiem. Byłoby korzystne z punktu widzenia wierzycieli i RIO ich sformalizowanie oraz upublicznienie – stwierdziła. Widzi też pożytek z monitorowania długu pośredniego oraz wprowadzenia sprawozdawczości zadłużenia w ujęciu rocznym i informacji o poręczeniach, umowach wsparcia czy wieloletnich umowach na świadczenie usług mających wpływ na wydatki budżetowe.

Reklama
Reklama

Niektóre zastrzeżenia wynikają nie tyle ze złej polityki finansowej samorządów, ile ze stosowania przez nie prawa. Samorządy kumulują na przykład wolne środki przy jednoczesnym zaciąganiu długu. Czy jednak postępują lekkomyślnie, bo, jak sądzi RIO, nie potrzebują dodatkowych środków na wydatki? Dodatkowe instrumenty miałyby wykluczyć te działania, ale z drugiej strony nie pozwalają na samodzielną politykę zarządzania długiem i określania potrzeb finansowych jednostki.

Brak zasad zarządzania długiem może prowadzić do jego niekontrolowanego wzrostu – wskazują izby obrachunkowe. Należy też wprowadzić instrumenty pozwalające na bieżąco monitorować dług pośredni, czyli dług u samorządowych osób prawnych oraz w spółkach z udziałem samorządów.

Powyższe sugestie wydają się słuszne, gdy spojrzeć np. na sytuację finansową gminy Rewal, która w 2013 r. zanotowała zadłużenie w wysokości 258,97 proc. dochodów, podczas gdy legalnie mogło wynosić do 60 proc. dochodów. Przyczyną tak wysokiego długu okazało się przeinwestowanie. Gdy banki odmówiły kolejnych kredytów, wójt sięgnął po wysoko oprocentowane pożyczki z parabanków. Skład orzekający szczecińskiego RIO napisał, że „Stosowana praktyka przez wójta gminy w zawieraniu kreatywnych w nazwie umów związanych z zadłużaniem gminy, podyktowana brakiem środków pieniężnych na finansowanie podstawowych zadań jednostki samorządu terytorialnego, spowodowała posługiwanie się wymyślnymi zabiegami księgowymi, które w konsekwencji doprowadzają do utraty płynności finansowej". Z podobnym lekceważeniem prawa można się spotkać jeszcze w innych samorządach. Czy to oznacza, że należy wprowadzić do ustawy o finansach publicznych kolejne instrumenty regulujące dług?

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama