Do wyłącznej kompetencji rady gminy należy ustalanie wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Następuje to w drodze uchwały. W jej treści organ stanowiący gminy wyznacza wysokość poszczególnych składników pensji, tzn. wynagrodzenia zasadniczego i przyznanych dodatków. Określenie poziomu zarobków wójta na początku kadencji nie budzi większych kontrowersji. W praktyce pojawiają się wątpliwości czy możliwe jest późniejsze obniżenia pensji wójta bez jego zgody.
Niewystarczająca regulacja
Podstawą nawiązania stosunku pracy z wójtem jest wybór. Czynności związane z zatrudnieniem wykonuje przewodniczący rady gminy, a pozostałe wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy. Ustawa z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej u.p.s.) potwierdza zasadę sformułowaną w art. 18 ust. 2 pkt 2, że wynagrodzenie wójta ustala rada gminy, w drodze uchwały.
W kodeksie pracy stosunkom pracy na podstawie wyboru poświęcono zaledwie kilka artykułów (art. 73 - 75), nie przewidując przy tym odpowiedniego stosowania do nich przepisów dotyczących umów o pracę. Powstają więc w związku z tym liczne wątpliwości. Jedną z nich jest możliwość modyfikacji warunków płacy wójta w trakcie kadencji. W tym zakresie w orzecznictwie zarysowały się dwa przeciwstawne zapatrywania.
Odmienne poglądy
Zgodnie z pierwszym stanowiskiem brak jest podstaw do jednostronnego obniżenia pensji wójta w drodze uchwały rady gminy. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażonym w wyroku z 10 stycznia 2006 r. (sygn. akt II OSK 424/2005) zmiana wysokości wynagrodzenia wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zatrudnionego na podstawie wyboru, wymaga pisemnego zgodnego oświadczenia woli obu stron. Także WSA w Gdańsku w wyroku z 19 lutego 2004 r. (sygn. akt II SA/Gd 1171/0) stwierdził, że obniżenie zarobku wójta w trakcie kadencji i bez jego zgody jest niedopuszczalne (por. też wyrok WSA w Olsztynie z 5 czerwca 2007 r., II SA/Ol 579/07).
Według drugiego stanowisko rada gminy jest podmiotem uprawnionym do jednostronnego obniżenia wynagrodzenia wójta. Sąd Najwyższy w wyroku z 20 czerwca 2001 r. (sygn. akt I PKN 488/2000) uznał, że błędna jest opinia, że do zmiany wysokości pensji wójta może dojść tylko za jego zgodą w drodze porozumienia stron stosunku pracy. Zdaniem SN taki punkt widzenia nie znajduje oparcia ani w przepisach ustawy o pracownikach samorządowych, ani kodeksu pracy.