Naczelny Sąd Administracyjny wydał istotne orzeczenie dotyczące zwolnienia z podatku od nieruchomości budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej (wyrok NSA z 11 grudnia 2014 r., sygn. II FSK 2945/12). Zagadnienie prawne, którym zajmował się sąd, dotyczyło interpretacji art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się z podatku od nieruchomości budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.
W omawianej sprawie NSA przychylił się do stanowiska spółki, że powołany przepis należy interpretować ściśle, zgodnie z jego dosłownym brzmieniem. W ocenie sądu sformułowanie „zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania" należy rozumieć w ten sposób, że zarządca ma jedynie obowiązek pozostawania w gotowości do udostępniania budowli w każdym czasie licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Zwolnione od podatku na podstawie omawianego przepisu są zatem wszystkie budowle, których zarządca musi je udostępniać, jeżeli zwróci się o to właściwy podmiot, a nie jedynie te budowle, które zarządca faktycznie udostępnia.
Wyrok ma duży praktyczny wymiar dla zarządców infrastruktury kolejowej. Przyjmując wykładnię przepisów dokonaną przez NSA, gminy nie będą mogły żądać już od zarządców dowodów na faktyczne udostępnianie infrastruktury kolejowej licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Dotychczas orzecznictwo dotyczące art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych było niejednolite. Miejmy nadzieję, że zmieni na trwałe linię orzeczniczą w tym zakresie.
—oprac. olat
Autorka jest adwokatem w Squire Patton Boggs, pełnomocnikiem strony przed NSA