Zakaz wejścia z psem na plac zabaw

Regulamin utrzymania porządku w gminie nie może zakazywać wprowadzania psów na place zabaw.

Publikacja: 02.03.2015 18:12

Zakaz wejścia z psem na plac zabaw

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch

Obowiązki właścicieli zwierząt domowych, wprowadzone w regulaminie czystości i porządku, nie utrzymały się w sądach.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu i Naczelny Sąd Administracyjny uznały, że Rada Miasta w Wołowie w woj. dolnośląskim wyszła poza ustawowe upoważnienie. W uchwalonym pod koniec 2013 r. regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie Wołów zabroniono właścicielom zwierząt domowych wprowadzania ich m.in.: do obiektów użyteczności publicznej, na tereny placów gier i zabaw, piaskownic, kąpielisk. Nie dotyczyło to tylko psów asystujących. Na właścicieli czworonogów, którzy „nienależycie sprawują opiekę", nałożono obowiązek zwrotu kosztów schwytania zwierząt, dowozu ich do schroniska, utrzymania i ewentualnego leczenia.

Rada się broni

Wojewoda dolnośląski wystąpił do WSA o stwierdzenie nieważności tych paragrafów uchwały. Zarzucił radzie, że nie zauważyła, iż ustawa o ochronie zwierząt odnosi wspomniany obowiązek do sytuacji, w której podjęte działania są następstwem znęcania się nad zwierzęciem, a nie „nienależytego sprawowania opieki". Nie wiadomo zresztą, kto i na podstawie jakich kryteriów miałby oceniać, czy pies schwytany i dowieziony do schroniska był wcześniej przedmiotem nienależytej opieki.

Wojewoda zwrócił też uwagę, że w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie ma upoważnienia dla rady do formułowania w regulaminie zakazu wprowadzania psów i innych zwierząt domowych na określone tereny lub obiekty użyteczności publicznej. A niedopuszczalne jest wykraczanie poza enumeratywny katalog spraw, które ustawa nakazuje umieścić w regulaminach.

Rada jednak też miała argumenty. Jej zdaniem uchwalone przepisy służą ochronie osób korzystających z obiektów użyteczności publicznej przed zagrożeniem, jakie mogą stwarzać zwierzęta. To m.in. hałas, możliwość przenoszenia chorób, pogryzienia czy zanieczyszczanie różnych miejsc. Obowiązki nałożone na właścicieli mają zapobiegać tym zagrożeniom.

Zgodnie z wymienioną ustawą regulamin określa obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe. Mają one na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku. Skoro rada ma upoważnienie do określania obowiązków osób utrzymujących zwierzęta, może też określać konsekwencje ich niewykonania.

WSA przyznał rację wojewodzie. Uznał za niedopuszczalne regulowanie w regulaminie zakresu wykraczającego poza ustawowy, enumeratywny katalog spraw, które powinny się w nim znaleźć.

Inny regulamin

W skardze kasacyjnej RM Wołów powtórzyła dotychczasowe argumenty. NSA zgodził się jednak z oceną sądu pierwszej instancji, że do regulaminu czystości i porządku nie można wprowadzać regulacji dotyczących zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów użyteczności publicznej.

– Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie stwarza radom gmin takiej możliwości. Można to natomiast ustalić w regulaminach wspomnianych miejsc i obiektów – powiedziała sędzia Małgorzata Stahl. – Kwestia odpłatności za pobyt zwierzęcia w schronisku też nie jest związana bezpośrednio z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy, ale z ustawą o ochronie zwierząt.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo