Rada gminy na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) została upoważniona do ustalenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Uchwała w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Zakres upoważnienia ustawowego jest bardzo ogólny. Przez to z jednej strony rada ma dość dużą swobodę w określaniu tych zasad, z drugiej strony może stwarzać to trudności w jej stosowaniu. Z licznego orzecznictwa i wypowiedzi organów nadzorczych wynika, że nie wszystkie regulacje mieszczą się w zakresie delegacji wynikającej z art. 40 ust. 2 pkt 4 usg. Naruszenie kompetencji jest powodem stwierdzenia nieważności niektórych zapisów uchwały lub nawet całego aktu.
Wyjaśnienie pojęć
Rada gminy musi określić zasady korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Żadna jednak ustawa nie definiuje tych pojęć. Stąd najczęściej kontrola uchwał dokonywana przez wojewodów i sądy administracyjne sprowadza się w pierwszej kolejności do oceny czy przedmiot jej regulacji mieści się w pojęciu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Za takie uznaje się np. boiska i hale sportowe, lodowiska, sale gimnastyczne, stadiony, kąpieliska, drogi, tereny rekreacyjne, parki i obszary zieleni miejskiej, itd. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielopolskim w wyroku z 27 stycznia 2010 r. (sygn. II SA/Go 973/09) wyjaśnił, że pojęcia gminnego obiektu nie można utożsamiać wyłącznie z obiektem budowlanym. Zdaniem gorzowskiego sądu administracyjnego stanowiłoby to nieuprawnione zawężenie zakresu regulacji objętej uchwałą rady gminy i stałoby w sprzeczności z celami usg.
Sąd jednocześnie wskazał, że usg nie zawiera również definicji określenia „użyteczności publicznej". W celu wyjaśnienia tego pojęcia należy się odnieść do przepisów zawartych w ustawie z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej. Regulacja ta określa zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego polegające na wykonywaniu przez te jednostki zadań własnych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych (art. 1 ust. 2 u.g.k.).
W orzecznictwie uznaje się, że użyty w art. 40 ust. 2 pkt 4 usg termin „zasady i tryb korzystania" zawiera upoważnienie dla organu stanowiącego gminy do formułowania w stosunku do terenów i urządzeń użyteczności publicznej norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł i porządku zachowania się podmiotów, które na nich przebywają. Nieprzestrzeganie przez mieszkańców gminy ustalonych zasad oznaczać będzie pozbawienie ich możliwości korzystania z tych obiektów i urządzeń. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 31 stycznia 2008 r. (sygn. II SA/Wr 554/07) zauważył, że rada gminy upoważniona jest do ustalenia ogólnych wytycznych bez konkretyzacji uprawnień czy obowiązków.
Akt prawa miejscowego
Uchwała w sprawie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jest aktem prawa miejscowego, co wynika z art. 40 ust. 2 pkt 4 usg. Musi więc spełniać określone warunki. Akty prawa miejscowego charakteryzują się specyficznym oznaczeniem adresatów, terytorialnym zasięgiem, normatywnością, generalnością i abstrakcyjnością. Typowe jest oznaczenie adresata norm prawnych zawartych w takich aktach pozostającego poza strukturą administracji.