Na złej obsłudze ePUAP nie mogą tracić korzystający

Skutki nieprawidłowej obsługi poczty elektronicznej czy systemu ePuap przez organy administracji publicznej nie mogą być przerzucane na korzystających z tych systemów.

Aktualizacja: 21.04.2016 08:59 Publikacja: 21.04.2016 08:20

Na złej obsłudze ePUAP nie mogą tracić korzystający

Foto: 123RF

Roman R. (dane zmienione) skorzystał z poczty elektronicznej, kierując w 2014 r. wniosek do dyrektora gimnazjum o przesłanie kopii korespondencji między gimnazjum a radą rodziców oraz protokołów z posiedzeń rady rodziców z dwóch lat szkolnych. Żądane dokumenty dotyczyły działalności szkoły, a szkoła publiczna jest zobowiązana do udostępniania informacji publicznej.

Wniosek został wysłany pocztą e-mailową, ponieważ gimnazjum nie miało wtedy elektronicznej skrzynki podawczej – systemu ePuap.

Po przeszło roku Roman R. złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Domagał się zobowiązania dyrektora gimnazjum do udzielenia odpowiedzi oraz wymierzenia mu grzywny za bezczynność. Stwierdził przy tym, że jest pewny, iż wniosek wpłynął na adres skrzynki gimnazjum, ale nie został odebrany.

Dyrektor wyjaśnił, że e-mail, na który powołuje się Roman R., nigdy do niego nie dotarł. Nie został także wprowadzony do systemu teleinformatycznego. Zaznaczył także, że wniosek w formie elektronicznej powinien być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Sąd przypomniał jednak, że w sprawach o udostępnienie informacji publicznej wniosek może być przesłany e-mailem także wtedy, gdy nie ma autoryzowanego podpisu. Ocenił, że wniosek wysłany pocztą elektroniczną został złożony skutecznie. Potwierdzał to wydruk z poczty e-mailowej Romana R.

Zgodnie z ustawą z 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne szkoła publiczna musi założyć i posiadać elektroniczną skrzynkę podawczą na platformie ePuap. Tymczasem profil dla gimnazjum na platformie ePuap został utworzony dopiero 22 stycznia 2016 r. Brak na stronie Biuletynu Informacji Publicznej adresu elektronicznej skrzynki podawczej danego podmiotu lub jej nieobsługiwanie jest ewidentnym naruszeniem prawa – orzekł sąd. Do organu administracji publicznej, który pomimo nałożonego obowiązku nie ma elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePuap, należy natomiast takie zorganizowanie obsługi poczty elektronicznej, ażeby zapewnić niezwłoczny odbiór podań przesyłanych na jej adres.

sygnatura akt: II SAB/Gd 213/15

Roman R. (dane zmienione) skorzystał z poczty elektronicznej, kierując w 2014 r. wniosek do dyrektora gimnazjum o przesłanie kopii korespondencji między gimnazjum a radą rodziców oraz protokołów z posiedzeń rady rodziców z dwóch lat szkolnych. Żądane dokumenty dotyczyły działalności szkoły, a szkoła publiczna jest zobowiązana do udostępniania informacji publicznej.

Wniosek został wysłany pocztą e-mailową, ponieważ gimnazjum nie miało wtedy elektronicznej skrzynki podawczej – systemu ePuap.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara