Wyrok WSA w sprawie zmiany siedziby Komendy Straży Pożarnej na Komendę Policji

Zmiana siedziby Komendy Straży Pożarnej na Komendę Policji była inwestycją celu publicznego.

Publikacja: 11.09.2018 12:57

Wyrok WSA w sprawie zmiany siedziby Komendy Straży Pożarnej na Komendę Policji

Foto: Fotolia.com

Na wniosek starosty powiatu wrzesińskiego, burmistrz Wrześni (woj. wielkopolskie) ustalił lokalizację inwestycji celu publicznego. Miała to być zmiana, przy zastosowaniu robót budowlanych, sposobu użytkowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej na siedzibę Komendy Powiatowej Policji i Prokuratury Rejonowej. Wniosek starosty został następnie rozszerzony o budowę parkingu oraz budynku o funkcji biurowej i zwiększenie powierzchni zabudowy i kubatury.

Czytaj także: Planowanie: jak zdefiniować inwestycję celu publicznego

Z art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami wynika m.in., że budowa i utrzymywanie pomieszczeń dla organów administracji, a także sądów i prokuratur, jest celem publicznym. Żaden przepis nie wymaga natomiast, ażeby taka inwestycja była realizowana wyłącznie na gruntach samorządowych, czy Skarbu Państwa. Inwestor nie musi też mieć prawa własności terenu. Badane to jest dopiero na dalszym etapie procesu inwestycyjnego.

Spółka odwołuje się

Odwołanie od tej decyzji złożył Ryszard Z. (dane zmienione), do niedawna właściciel nieruchomości. Jego zdaniem, celem wspomnianej decyzji nie jest realizacja inwestycji celu publicznego, lecz wywłaszczenie właściciela nieruchomości. Inwestor nie ma bowiem środków na realizację inwestycji. Jednocześnie Ryszard Z. poinformował, że w czerwcu 2017 r. sprzedał nieruchomość spółce z o.o. Spółka nabyła ją łącznie z siedzibą Straży Pożarnej, która bezumownie korzysta z tej nieruchomości, natomiast wszystkie podatki płaci spółka.

Odwołanie od decyzji burmistrza złożyła więc również spółka. Zarzuciła, że ta decyzja uniemożliwia jej realizację jakiejkolwiek inwestycji na jej własnym terenie oraz narusza prawo własności. Pomimo, że nowy budynek biurowy miałby powstać na 400 m kw, decyzją lokalizacyjną została objęta cała działka o znacznie większej powierzchni.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu umorzyło postępowanie z odwołania Ryszarda S. W postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania decyzji o ustaleniu inwestycji celu publicznego, stronami są: inwestor oraz właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, objętych wnioskiem o ustalenie lokalizacji inwestycji. Orzecznictwo sądów administracyjnych dopuszcza również udział jako stron postępowania właścicieli lub użytkowników wieczystych terenów, sąsiadujących z terenem inwestycji. Muszą jednak wykazać swój interes prawny. Ryszard Z. nie jest inwestorem, wnioskodawcą, ani właścicielem nieruchomości, na których ma być zlokalizowana inwestycja. Interesu prawnego nie można też upatrywać w fakcie, że wcześniej był właścicielem.

Ustosunkowując się natomiast do odwołania spółki, Kolegium stwierdziło, że zgodnie z przepisami ustawy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wydanie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego nie wymaga zgody właścicieli nieruchomości, na której będzie zrealizowana. Gdy więc wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego jest zgodny z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, organ powinien wydać pozytywną decyzję.

W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, spółka zakwestionowała przede wszystkim objęcie decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego całej nieruchomości.

Kiedy żądać odszkodowania

Rozpoznając skargę, sąd stwierdził, że inwestycja polegająca na zmianie sposobu użytkowania Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej na siedzibę Komendy Powiatowej Policji i Prokuratury Rejonowej oraz na budowie parkingu i nowego budynku biurowo-administracyjnego w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego powiatu wrzesińskiego, jest niewątpliwie realizacją celu publicznego. Decyzję o lokalizowaniu inwestycji celu publicznego wydaje się na wniosek inwestora. Inwestorem może być każdy podmiot, pod warunkiem, że wniosek dotyczy ustalenia lokalizacji celu publicznego. Także w sytuacji, gdy wnioskodawca nie jest właścicielem nieruchomości, a jest nim – jak w tej sprawie – skarżąca spółka – stwierdził sąd. Wniosek powinien zawierać m.in. określenie planowanego sposobu zabudowy i zagospodarowania terenu, ale może być modyfikowany w trakcie postępowania. Wnioskodawcą był w tej sprawie starosta powiatu wrzesińskiego, a  wniosek, również po zmodyfikowaniu spełniał ustawowe wymogi – ocenił sąd. Organowi administracji nie może odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli jest ona zgodna z przepisami odrębnymi, czyli z unormowaniami w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w ustawie o gospodarce nieruchomościami czy w  tzw. specustawach. WSA podzielił też stanowisko Kolegium, że jeśli korzystanie z nieruchomości lub z jej części stało się niemożliwe, bądź istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać odszkodowania albo wykupienia nieruchomości lub jej części. Natomiast zmiana wartości nieruchomości, na której jest planowana taka inwestycja, lub naruszenie dotychczasowego sposobu korzystania z takiej nieruchomości, nie jest przesłanką do wydania odmownej decyzji lokalizacyjnej – podsumował sąd, oddalając skargę spółki.

sygnatura akt: II SA/Po 86/18

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem