Do najistotniejszych zmian w prawie zamówień publicznych należy bez wątpienia zaliczyć nowe brzmienie art. 144 ust. 1 prawa zamówień publicznych. [b]Nowelizacja utrzymała generalną zasadę, zgodnie z którą zakazane są zmiany w treści zawartej umowy. Dotychczas obowiązujący przepis dopuszczał jednak możliwość dokonywania zmian umowy[/b], o ile wykazana została co najmniej jedna z przesłanek, tj. zmiana umowy była korzystna dla zamawiającego lub konieczność wprowadzenia zmian wynikała z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy. Komisja Europejska kwestionowała dotychczasową regulację zwłaszcza w aspekcie możliwości dokonywania zmian korzystnych dla zamawiającego, wskazując na wysokie ryzyko dowolności interpretacyjnej pojęcia „zmiany korzystne”.
[srodtytul]Inaczej niż w projekcie[/srodtytul]
Pierwotny projekt rządowy nowelizacji zakładał, że możliwa będzie zmiana postanowień zawartej umowy w stosunku do treści ofert, ale tylko w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, których nie można było przewidzieć w chwili jej zawarcia. Jak wskazywano, zmiana umowy nie mogłaby dotyczyć zwiększenia wielkości lub zakresu zamówienia. Miało to pozwolić na zlikwidowanie uznaniowości przy zmianach umów.
Ostatecznie uchwalony przepis ma zgoła odmienne brzmienie. Po wejściu w życie nowego prawa [b]zmiany zawartej umowy będą mogły być dokonywane, jedynie gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki:
- zamawiający przewidzi możliwość zmiany umowy w stosunku do treści oferty już w ogłoszeniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ),