Gmina kupi radiowóz i ufunduje etaty

Komendzie miejskiej policji pieniędzy na nowy sprzęt czy remont komisariatu przekazać nie można wprost. Zawsze następuje to za pośrednictwem utworzonego w tym celu funduszu

Aktualizacja: 22.05.2009 07:11 Publikacja: 22.05.2009 07:00

Jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Możliwość taką przewiduje art. 13 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC85B39B2A1C1690E42DB95A036476AA?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link]. O ile jednak pomoc finansowa udzielana komendzie policji z budżetu powiatu wątpliwości nie budzi – jest to bowiem dotacja udzielana własnej jednostce organizacyjnej, to pojawiają się wątpliwości, czy dopuszczalne jest przekazywanie środków finansowych policji przez gminy, a jeżeli udzielanie takiego wsparcia jest możliwe, to na jakich zasadach.

[srodtytul]Za pośrednictwem powiatu[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C017870346D0D87877F0C069E21639E9?id=163433]Ustawa o samorządzie gminnym [/link]w art. 7 ust. 1 pkt 14 stanowi, że zadania z zakresu spraw porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli należą do zadań własnych tej jednostki. W celu realizacji tego zadania gmina może zawierać porozumienie z innymi podmiotami, a zatem pierwszym możliwym sposobem współfinansowania policji przez gminę [b]jest zawarcie porozumienia pomiędzy wójtem a zarządem powiatu[/b], na podstawie którego dotacja celowa z budżetu gminy przekazywana będzie do budżetu powiatu, który uzyskane w ten sposób środki może wykorzystać na dofinansowanie policji.

Ponieważ przekazanie dotacji następuje na podstawie zawartego porozumienia i w formie dotacji celowej, to gmina może zadecydować, na jakie cele przekazana przez nią dotacja zostanie wykorzystana. A można ją spożytkować rozmaicie: zarówno na finansowanie bieżących wydatków, np. zakup paliwa, dofinansowanie zakupu policyjnego radiowozu czy inne wydatki inwestycyjne. Pamiętać należy, że udzielona dotacja powinna zostać wykazana w budżecie, w odpowiednim dziale po stronie wydatków, a powiat tak otrzymaną dotację wykazuje w tym samym dziale i paragrafie budżetowym, tylko uwzględniając ją oczywiście po stronie dochodów.

[srodtytul]Na dodatkowe patrole[/srodtytul]

Rada gminy (powiatu) może również wystąpić do właściwego komendanta wojewódzkiego policji z wnioskiem o zwiększenie liczby etatów w rewirach dzielnicowych i posterunkach policji. Warunkiem zwiększenia liczby etatów jest po pierwsze zagwarantowanie przez właściwą radę, że[b] przez minimum pięć lat gmina albo powiat zapewni środki na pokrycie kosztów utrzymania tych dodatkowych etatów.[/b] Po drugie konieczne jest zawarcie stosownego porozumienia pomiędzy wójtem (zarządem powiatu) a właściwym wojewódzkim komendantem policji. Dodatkowo porozumienie to podlega zatwierdzeniu przez komendanta głównego policji.

Również na mocy art. 13 ust. 4a rada powiatu lub rada gminy może przekazać na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem wykonawczym powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim) policji środki finansowe stanowiące dochody własne powiatu lub gminy dla policji z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 ustawy o policji oraz nagrodę za osiągnięcia w służbie dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej.

Jak wynika z pisma ministra finansów z 20 marca 2003 r., jednostki samorządu terytorialnego przekazują środki finansowe na wyodrębniony rachunek środków specjalnych właściwych terenowo wojewódzkich komend policji, ze wskazaniem celu, na jaki zostały przekazane. Natomiast [b]wysokość, terminy i tryb przekazywania środków na realizację zadań określonych w art. 13 ust. 4a ustawy o policji określa porozumienie [/b]zawarte pomiędzy organem wykonawczym gminy (powiatu) a właściwym powiatowym (miejskim) komendantem policji.

[srodtytul]Co zawrzeć w umowie[/srodtytul]

Ustawa o policji w art. 13 ust. 4b określa, jakie elementy powinny się znaleźć w treści podpisanego np. pomiędzy burmistrzem a miejskim komendantem policji dokumentu. Należy w nim przede wszystkim wskazać rodzaje ustawowych zadań policji, które na podstawie zawartego porozumienia jednostka samorządu terytorialnego będzie finansować. Chodzi oczywiście o zadania wykonywane poza ustawową normą czasową policyjnej służby oraz za wykonywanie których można przyznać nagrody. Porozumienie określa ponadto wysokość i termin oraz tryb przekazywania środków finansowych oraz sposób oceny prawidłowości wykonania porozumienia.

[srodtytul]Fundusz wsparcia [/srodtytul]

Środki przekazywane policji na mocy porozumień zawartych na podstawie art. 13 ust. 3 czy 4a ustawy o policji nie są przekazywane do bezpośrednio wskazanych w ich treści powiatowych (miejskich) komend policji. Trafiają one tam za pośrednictwem specjalnie w tym celu utworzonego państwowego funduszu celowego zwanego Funduszem Wsparcia Policji.

Uzyskane w drodze porozumień i umów podpisanych przez komendantów wojewódzkich, komendanta stołecznego albo podległych im komendantów powiatowych (miejskich, rejonowych) stanowią przychody wojewódzkich funduszy wsparcia policji. To właśnie [b]za ich pośrednictwem następuje pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych policji, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług. [/b]Fundusze te wypłacają również rekompensatę pieniężną dla policjantów za czas służby przekraczający ustawową normę oraz nagrody dla policjantów za osiągnięcia w służbie.

[ramka][b]GPP wyjaśnia [/b]

Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o policji zadania służbowe policjanta powinny być ustalane w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.[/ramka]

Jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Możliwość taką przewiduje art. 13 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC85B39B2A1C1690E42DB95A036476AA?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link]. O ile jednak pomoc finansowa udzielana komendzie policji z budżetu powiatu wątpliwości nie budzi – jest to bowiem dotacja udzielana własnej jednostce organizacyjnej, to pojawiają się wątpliwości, czy dopuszczalne jest przekazywanie środków finansowych policji przez gminy, a jeżeli udzielanie takiego wsparcia jest możliwe, to na jakich zasadach.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr