Jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Możliwość taką przewiduje art. 13 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC85B39B2A1C1690E42DB95A036476AA?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link]. O ile jednak pomoc finansowa udzielana komendzie policji z budżetu powiatu wątpliwości nie budzi – jest to bowiem dotacja udzielana własnej jednostce organizacyjnej, to pojawiają się wątpliwości, czy dopuszczalne jest przekazywanie środków finansowych policji przez gminy, a jeżeli udzielanie takiego wsparcia jest możliwe, to na jakich zasadach.
[srodtytul]Za pośrednictwem powiatu[/srodtytul]
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C017870346D0D87877F0C069E21639E9?id=163433]Ustawa o samorządzie gminnym [/link]w art. 7 ust. 1 pkt 14 stanowi, że zadania z zakresu spraw porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli należą do zadań własnych tej jednostki. W celu realizacji tego zadania gmina może zawierać porozumienie z innymi podmiotami, a zatem pierwszym możliwym sposobem współfinansowania policji przez gminę [b]jest zawarcie porozumienia pomiędzy wójtem a zarządem powiatu[/b], na podstawie którego dotacja celowa z budżetu gminy przekazywana będzie do budżetu powiatu, który uzyskane w ten sposób środki może wykorzystać na dofinansowanie policji.
Ponieważ przekazanie dotacji następuje na podstawie zawartego porozumienia i w formie dotacji celowej, to gmina może zadecydować, na jakie cele przekazana przez nią dotacja zostanie wykorzystana. A można ją spożytkować rozmaicie: zarówno na finansowanie bieżących wydatków, np. zakup paliwa, dofinansowanie zakupu policyjnego radiowozu czy inne wydatki inwestycyjne. Pamiętać należy, że udzielona dotacja powinna zostać wykazana w budżecie, w odpowiednim dziale po stronie wydatków, a powiat tak otrzymaną dotację wykazuje w tym samym dziale i paragrafie budżetowym, tylko uwzględniając ją oczywiście po stronie dochodów.
[srodtytul]Na dodatkowe patrole[/srodtytul]