Gmina kupi radiowóz i ufunduje etaty

Komendzie miejskiej policji pieniędzy na nowy sprzęt czy remont komisariatu przekazać nie można wprost. Zawsze następuje to za pośrednictwem utworzonego w tym celu funduszu

Aktualizacja: 22.05.2009 07:11 Publikacja: 22.05.2009 07:00

Jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Możliwość taką przewiduje art. 13 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC85B39B2A1C1690E42DB95A036476AA?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link]. O ile jednak pomoc finansowa udzielana komendzie policji z budżetu powiatu wątpliwości nie budzi – jest to bowiem dotacja udzielana własnej jednostce organizacyjnej, to pojawiają się wątpliwości, czy dopuszczalne jest przekazywanie środków finansowych policji przez gminy, a jeżeli udzielanie takiego wsparcia jest możliwe, to na jakich zasadach.

[srodtytul]Za pośrednictwem powiatu[/srodtytul]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C017870346D0D87877F0C069E21639E9?id=163433]Ustawa o samorządzie gminnym [/link]w art. 7 ust. 1 pkt 14 stanowi, że zadania z zakresu spraw porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli należą do zadań własnych tej jednostki. W celu realizacji tego zadania gmina może zawierać porozumienie z innymi podmiotami, a zatem pierwszym możliwym sposobem współfinansowania policji przez gminę [b]jest zawarcie porozumienia pomiędzy wójtem a zarządem powiatu[/b], na podstawie którego dotacja celowa z budżetu gminy przekazywana będzie do budżetu powiatu, który uzyskane w ten sposób środki może wykorzystać na dofinansowanie policji.

Ponieważ przekazanie dotacji następuje na podstawie zawartego porozumienia i w formie dotacji celowej, to gmina może zadecydować, na jakie cele przekazana przez nią dotacja zostanie wykorzystana. A można ją spożytkować rozmaicie: zarówno na finansowanie bieżących wydatków, np. zakup paliwa, dofinansowanie zakupu policyjnego radiowozu czy inne wydatki inwestycyjne. Pamiętać należy, że udzielona dotacja powinna zostać wykazana w budżecie, w odpowiednim dziale po stronie wydatków, a powiat tak otrzymaną dotację wykazuje w tym samym dziale i paragrafie budżetowym, tylko uwzględniając ją oczywiście po stronie dochodów.

[srodtytul]Na dodatkowe patrole[/srodtytul]

Rada gminy (powiatu) może również wystąpić do właściwego komendanta wojewódzkiego policji z wnioskiem o zwiększenie liczby etatów w rewirach dzielnicowych i posterunkach policji. Warunkiem zwiększenia liczby etatów jest po pierwsze zagwarantowanie przez właściwą radę, że[b] przez minimum pięć lat gmina albo powiat zapewni środki na pokrycie kosztów utrzymania tych dodatkowych etatów.[/b] Po drugie konieczne jest zawarcie stosownego porozumienia pomiędzy wójtem (zarządem powiatu) a właściwym wojewódzkim komendantem policji. Dodatkowo porozumienie to podlega zatwierdzeniu przez komendanta głównego policji.

Również na mocy art. 13 ust. 4a rada powiatu lub rada gminy może przekazać na warunkach określonych w porozumieniu zawartym między organem wykonawczym powiatu lub gminy a właściwym komendantem powiatowym (miejskim) policji środki finansowe stanowiące dochody własne powiatu lub gminy dla policji z przeznaczeniem na rekompensatę pieniężną za czas służby przekraczający normę określoną w art. 33 ust. 2 ustawy o policji oraz nagrodę za osiągnięcia w służbie dla policjantów właściwych miejscowo komend powiatowych (miejskich) i komisariatów, którzy realizują zadania z zakresu służby prewencyjnej.

Jak wynika z pisma ministra finansów z 20 marca 2003 r., jednostki samorządu terytorialnego przekazują środki finansowe na wyodrębniony rachunek środków specjalnych właściwych terenowo wojewódzkich komend policji, ze wskazaniem celu, na jaki zostały przekazane. Natomiast [b]wysokość, terminy i tryb przekazywania środków na realizację zadań określonych w art. 13 ust. 4a ustawy o policji określa porozumienie [/b]zawarte pomiędzy organem wykonawczym gminy (powiatu) a właściwym powiatowym (miejskim) komendantem policji.

[srodtytul]Co zawrzeć w umowie[/srodtytul]

Ustawa o policji w art. 13 ust. 4b określa, jakie elementy powinny się znaleźć w treści podpisanego np. pomiędzy burmistrzem a miejskim komendantem policji dokumentu. Należy w nim przede wszystkim wskazać rodzaje ustawowych zadań policji, które na podstawie zawartego porozumienia jednostka samorządu terytorialnego będzie finansować. Chodzi oczywiście o zadania wykonywane poza ustawową normą czasową policyjnej służby oraz za wykonywanie których można przyznać nagrody. Porozumienie określa ponadto wysokość i termin oraz tryb przekazywania środków finansowych oraz sposób oceny prawidłowości wykonania porozumienia.

[srodtytul]Fundusz wsparcia [/srodtytul]

Środki przekazywane policji na mocy porozumień zawartych na podstawie art. 13 ust. 3 czy 4a ustawy o policji nie są przekazywane do bezpośrednio wskazanych w ich treści powiatowych (miejskich) komend policji. Trafiają one tam za pośrednictwem specjalnie w tym celu utworzonego państwowego funduszu celowego zwanego Funduszem Wsparcia Policji.

Uzyskane w drodze porozumień i umów podpisanych przez komendantów wojewódzkich, komendanta stołecznego albo podległych im komendantów powiatowych (miejskich, rejonowych) stanowią przychody wojewódzkich funduszy wsparcia policji. To właśnie [b]za ich pośrednictwem następuje pokrywanie wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych policji, a także zakup niezbędnych na ich potrzeby towarów i usług. [/b]Fundusze te wypłacają również rekompensatę pieniężną dla policjantów za czas służby przekraczający ustawową normę oraz nagrody dla policjantów za osiągnięcia w służbie.

[ramka][b]GPP wyjaśnia [/b]

Zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o policji zadania służbowe policjanta powinny być ustalane w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w trzymiesięcznym okresie rozliczeniowym.[/ramka]

Jednostki samorządu terytorialnego mogą uczestniczyć w pokrywaniu części kosztów funkcjonowania policji. Możliwość taką przewiduje art. 13 ust. 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=CC85B39B2A1C1690E42DB95A036476AA?id=185066]ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o policji[/link]. O ile jednak pomoc finansowa udzielana komendzie policji z budżetu powiatu wątpliwości nie budzi – jest to bowiem dotacja udzielana własnej jednostce organizacyjnej, to pojawiają się wątpliwości, czy dopuszczalne jest przekazywanie środków finansowych policji przez gminy, a jeżeli udzielanie takiego wsparcia jest możliwe, to na jakich zasadach.

Pozostało 89% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"