Pierwszy raz było to związane z reformą administracji rządowej. Obecnie rzecznik kwestionuje zastosowanie instytucji wygaśnięcia stosunku pracy przy zmianie organizacji administracji publicznej. Skarży do Trybunału Konstytucyjnego trzy artykuły ustawy z 29 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych. Przewiduje ona, że w związku z reformą finansów publicznych przekształceniom organizacyjnym ulegają Biuro i oddziały Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Biuro Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Likwiduje się też zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze. Jeżeli pracownikom tych instytucji nie zostaną zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres lub też oni ich nie przyjmą, stosunek pracy wygaśnie.
W ocenie rzecznika zastępowanie zwykłego trybu rozwiązania stosunku pracy zasadą wygasania bez określenia kryteriów takich działań narusza konstytucyjną ochronę pracy. Zastosowana wyłącznie z powodu reorganizacji bądź też likwidacji określonych jednostek organizacyjnych umożliwi pracodawcom swobodne rozstawanie się z pracownikami bez konieczności stosowania generalnej zasadności wypowiadania stosunku pracy. Jest to sprzeczne z zasadą ciągłości zatrudnienia – wytyka rzecznik we wniosku do Trybunału.
Zastąpienie przepisów powszechnie obowiązujących ustawami tworzonymi na potrzeby chwili ogranicza także znacznie możliwość badania przez sądy pracy, dlaczego nie zostały pracownikom zaproponowane nowe warunki pracy i płacy. Nie jest bowiem możliwe merytoryczne badanie przyczyn wygaśnięcia stosunku pracy.